Herdenking Rooms Katholiek Begraafplaats 4 mei 2023 bij de oorlogsgraven.
Herdenking Rooms Katholiek Begraafplaats 4 mei 2023 bij de oorlogsgraven. Foto: Jan Nielen voorzitter Oranjevereniging 'Elst'

‘Vrijheid vertelt: opmaat naar 80 jaar vrijheid’

ELST - De Oranjevereniging ‘Elst’ organiseert, samen met de Gemeente Overbetuwe, de dodenherdenking op Zaterdag 4 mei. Om 19.00 uur start dit met de herdenkingsdienst in de Grote Kerk in Elst.

Om 19.45 lopen de aanwezigen, vanuit de Grote Kerk, in een stille tocht naar het monument op het Plein voor het gemeentehuis. Na het nationale stilte moment om 20 uur, zal de Burgemeester de toespraak uitspreken en leest de kinderburgemeester het nationale gedicht voor.

Daarna worden de namen voorgelezen van de Elsternaren die omgekomen zijn door Oorlogsgeweld. Voor elke omgekomen Elsternaar wordt er een Gerbera met een naamkaartje bij het monument gelegd. Na de plechtigheden is men welkom in het gemeentehuis voor een kort samenzijn.

De Oranjevereniging ‘Elst’ begint ‘s middags om 16.00 uur met herdenken op de katholieke begraafplaats. De aanwezigen krijgen informatie over de oorlogsgraven op de begraafplaats en jongeren leggen een bloemstukje bij de graven. Ook op de Algemene begraafplaats worden bloemen gelegd. Dit jaar zullen de Burgemeester en de kinderburgemeester hierbij aanwezig zijn.

Iedereen is welkom om beide herdenkingen bij te wonen.