Afbeelding

'Ik kies. Rivierenland Gezond' geeft avondvierdaagse in Kesteren een gezonde start

KESTEREN - De avondvierdaagse is een activiteit waarbij sportiviteit voorop staat. Wethouder Van Neerbos en een team van 'Ik kies. Rivierenland Gezond' waren op 8 september met drie Fruity's aanwezig bij de start in Kesteren. Zij benadrukten het gezonde karakter van de Avondvierdaagse en vroegen aandacht voor een gezonde beloning tijdens de slotavond.

Kinderen kregen een appel van de Fruity's en ouders een flyer. Op de flyer staan voorbeelden van gezonde beloningen die passen bij een sportieve prestatie. Snoepgoed is niet het enige dat kinderen leuk vinden. Een gum, bellenblaas, sleutelhanger en stoepkrijt vinden kinderen net zo leuk of misschien wel leuker. Zeker als ze verpakt zijn en aan een slinger of ketting hangen.

Overgewicht serieus probleem

Overgewicht is in onze regio een serieus probleem. Ongeveer de helft van de volwassenen kampt met overgewicht. Omdat we weten dat overgewicht op jonge leeftijd een betrouwbare voorspeller is van overgewicht op volwassen leeftijd, zet het project vooral in op kinderen. Hierbij spelen de ouders van kinderen een belangrijke rol. Ouders hebben veel invloed op het eetgedrag van hun kinderen. Ze verzorgen de maaltijden, geven tussendoortjes mee en bepalen meestal wat er gegeten wordt. Helaas denken veel ouders nog dat overgewicht op de kinderleeftijd er wel 'uit zal groeien', maar dat blijkt dus vaak niet het geval.

Ik kies...
Deze actie rondom de avondvierdaagse maakt deel uit van het regionale project 'Ik kies. Rivierenland Gezond'. Onder regie van GGD Gelderland-Zuid werken Provincie Gelderland, gemeenten en zorgprofessionals in deze regio samen om hun inwoners lichamelijk en mentaal fitter te krijgen. Vanuit dit project wil men een gezonde leefstijl bevorderen. Maar het is uiteindelijk aan de mensen zelf om (gezonde) keuzes te maken. Dat geldt ook voor de beloning op de slotdag van de avondvierdaagse.