Lotenverkopers onthullen de totaalopbrengst van de Grote Clubactie 2021.
Lotenverkopers onthullen de totaalopbrengst van de Grote Clubactie 2021.

Clubs uit Overbetuwe halen 36.966 euro op

Algemeen

OVERBETUWE – 350.000 verkopers zetten zich de afgelopen maanden in om loten te verkopen tijdens de Grote Clubactie. In Overbetuwe haalden verenigingen in totaal 36.966 euro op. Landelijk deden 5.267 verenigingen mee met de Grote Clubactie. Samen haalden zij ruim 10,7 miljoen euro - 1,2 miljoen meer dan vorig jaar - op door bijna 3,6 miljoen loten te verkopen. De deelnemende clubs verbreken hiermee alle records. De online verkoop steeg spectaculair.

Dit jaar deden in Overbetuwe de volgende clubs mee en zij haalden de volgende bedragen op. Hiervan gaat 80% naar de club.

Elst: GV Elistha  7107, Hockeyclub Overbetuwe  5727, Zwemvereniging Overbetuwe  2376, Elster Zwem en Polo Club EZPC  1356, Voetbalvereniging Elistha  1299, SV Spero  1143, Zaalsportvereniging Gemini  1029, Badmintonclub Elst  912 euro.      
Heteren: Gymnastiekvereniging De Brug 2952, S.V. SDOO 2472, Land. Rijverenig. en Ponyclub D. Hofruiters 1434, H.T.T.C. 71 309, Toesj volleybal 15 euro.
Driel: GV Luctor Et Emergo 1569 euro.
Valburg: SC Valburg 1566 euro.
Zetten: s.v. Excelsior Zetten 1269, Gym Excelsior Zetten 1119, volleybalvereniging Xanthos 705 euro.
Herveld: TVO 648 euro.
Randwijk: Eendracht Maakt Macht (E.M.M.) 600, Duikvereniging OK Divers 192 euro.
Oosterhout: Zaalsportvereniging Volamie 600 euro.
Hemmen: Landelijke Rijvereniging De Kasteelruiters  567         

Clubactie-loten verkopen was voor clubleden dit jaar eenvoudiger dan ooit. En dat is te merken aan het resultaat. Vorig jaar werden 1 miljoen loten online verkocht, dit jaar gingen er liefst 1,6 miljoen loten digitaal over de toonbank.
Volgens Frank Molkenboer, directeur van de Grote Clubactie is de online verkoop veel leuker en slimmer geworden. “Leden gebruiken hun eigen verkooppagina die eenvoudig is te bereiken via een QR-code. Dit geeft verenigingen een veel groter bereik. Via een appje kun je nu ook je tante aan de andere kant van Nederland vragen bij te dragen aan jouw club.”

Veel leden gaan nog gewoon langs de deur, en dat blijft een belangrijke manier van werven, stelt Molkenboer. “Maar veel tieners sturen liever een WhatsAppbericht naar familie en vrienden of posten hun verkooplink op social media.” Ook voor de clubs heeft de digitalisering een enorm voordeel. “In voorgaande edities kostte het invoeren en verwerken van loten veel tijd. Het gaat nu allemaal automatisch, waardoor het veel gemakkelijker is om mee te doen.”
Met de opbrengsten van de Grote Clubactie krijgen verenigingen een boost. Ze kunnen bijvoorbeeld nieuwe trainingsmaterialen kopen, een jeugdkamp organiseren of het clubhuis opknappen. Iedere club heeft zo zijn eigen doel.
Het succes bewijst de kracht van de 49 jaar oude formule. De Grote Clubactie is inmiddels de grootste fondsenwervende actie in Nederland voor het verenigingsleven. Met een uitkeringspercentage van liefst 80 procent keert deze loterij het meeste uit aan het goede doel, de deelnemende clubs.

Uitgelicht

Digitale krant