Links de hogere oude cakevorm, rechts de nieuwe varianten.

Veiligheid consumentenvuurwerk verder verbeterd

Zakelijk

HUISSEN - Jaarlijks genieten tienduizenden mensen in onze regio van vuurwerk met Oud & Nieuw. Meer dan ooit is veiligheid daarbij het speerpunt. Tijdens de jaarlijkse Huisman Vuurwerkdemo zal daar ook aandacht aan worden besteed.

“Jaren geleden is begonnen met het uitbannen van vuurwerk waarmee regelmatig letsel ontstond”, zegt Erwin de Roo van Huisman Vuurwerk. “Vaak ontstond dat niet zozeer door slecht vuurwerk, maar door hoe ermee werd omgegaan. Vooral baldadigheid zorgde voor onnodig letsel.” Pijlen, Romeinse kaarsen en knalvuurwerk zijn daarom al jaren bij wet verboden en niet meer te koop in de winkel.

Overlast van knalvuurwerk wordt echter vaak aangehaald om een afsteekverbod te forceren. “Tenenkrommend!”, vervolgt De Roo “Dan lees ik dat sommige politici de vuurwerktraditie willen verbieden omdat er overlast wordt ervaren van verboden knalvuurwerk. Iets wat al verboden is, kun je niet nog een keer verbieden. Juist mooi siervuurwerk wordt door zo’n verbod geraakt en dat hoeft van de meeste mensen helemaal niet weg.”

In de Gemeente Lingewaard leek er even sprake te zijn van een aankomend afsteekverbod, maar dat is inmiddels alweer van tafel. “Tijdens de Politieke Avond van afgelopen week bleek dat er in de gemeenteraad absoluut geen meerderheid voor een afsteekverbod te vinden is. Iedereen kan dus opgelucht adem halen.”

Ondertussen is een volgende stap gezet om het afsteken van vuurwerk nog veiliger te maken: de vorm van vuurwerkcakes en -potten is aangepast. “Op de gebruiksaanwijzing staat dat je vuurwerk vast moet zetten, maar dat wordt vaak vergeten”, aldus De Roo. “Door de aanpassingen wordt de kans op omvallen enorm verlaagd en dus ook op de mogelijk vervelende gevolgen daarvan.”

“Tijdens onze vuurwerkdemo wordt ook aandacht besteed aan het veilig afsteken van vuurwerk. Oud & Nieuw is een feestje mét vuurwerk en dat moet het vooral blijven!”, besluit De Roo. De Huisman Vuurwerkdemo vindt donderdag 14 december plaats bij voetbalvereniging RKHVV in Huissen, aanvang 19.30 uur.