‘Boeren en tuinders Overbetuwe aan het woord’

OVERBETUWE - Boeren en tuinders Overbetuwe willen duidelijker beleid voor buitengebied Van de 228 agrarische bedrijven in Overbetuwe hebben er 147 meegedaan aan het onderzoek ‘Boeren en tuinders aan het woord’ dat de gemeente in september vorig jaar startte.

Vier onafhankelijke agrarische coaches spraken dit najaar met hen thuis aan de keukentafel. Meest gehoorde knelpunten waren overheidsbeleid, de negatieve berichtgeving in de media en het gebrek aan grond in de regio.
Bijna 60% van de ondernemers is ondanks de zorgen positief over hun bedrijf. De meesten geven aan hun huidige situatie te willen behouden. Dat komt ook omdat ze te weinig zekerheid hebben over het zakelijk perspectief van alternatieve bedrijfsvormen. Wensen aan het adres van de gemeente zijn meer persoonlijk contact en een duidelijke visie over de toekomst van het buitengebied.

Aanbevelingen van de coaches

De coaches hebben de uitkomsten van de gesprekken verwerkt in een rapport. De belangrijkste conclusies en aanbevelingen deelden ze op 6 maart in een bijeenkomst in Herveld met de agrarische ondernemers.
Dit zijn de belangrijkste aanbevelingen van de coaches aan de gemeente: • Overleg met agrarische ondernemers vraagt om een persoonlijke benadering. Niet per email, maar via telefoon of bedrijfsbezoek. • Maak helder beleid over gebruik van grond, windmolens, waterwinning en arbeidsmigranten. • Bied in de nieuwe omgevingsvisie ruimte voor nieuwe functies op agrarische erven. • Open een Loket Buitengebied, speciaal voor boeren en tuinders met vragen.

Wat doet de gemeente met de aanbevelingen?

Het college van burgemeester en wethouders besloot op 19 maart tot een aantal actiepunten naar aanleiding van de aanbevelingen in het rapport.

Wethouder Dimitri Horsthuis-Tangelder: “Ik vind het op de eerste plaats fantastisch dat 65% van de boeren en tuinders is ingegaan op onze uitnodiging om in gesprek te gaan. Ze geven ook terug dat ze veel aan de gesprekken gehad hebben. Dat is fijn om te horen. Nu gaat het erom dat we doorpakken. Een van onze actiepunten is dat we meer persoonlijk contact gaan zoeken. Ons voornemen is meer op bezoek te gaan en vaker de telefoon te pakken in plaats van een mail te sturen.

Nog een actiepunt is dat we boeren en tuinders gaan betrekken bij nieuw beleid dat we op 3 thema’s voor het buitengebied gaan maken. Dat zijn de actualisatie van de omgevingsvisie, het functieveranderingsbeleid en regels en voorwaarden voor het opwekken van duurzame energie. We willen samen met ondernemers onderzoeken op welke plekken de focus op agrarisch gebruik kan blijven. En waar niet meer omdat er andere claims voor het gebruik van het buitengebied liggen.”

Waarom dit onderzoek?

Aanleiding voor het onderzoek was een oproep van de agrarische sector aan de gemeente medio 2022 om op bezoek te komen en te horen wat er speelt in de bedrijven. Doel van de gemeente om coaches in te schakelen was enerzijds om agrarische ondernemers te helpen keuzes te maken voor de toekomst van hun bedrijf en kansen voor meer natuurinclusieve landbouw op te halen.
Anderzijds moest het onderzoek input opleveren die de gemeente kan gebruiken om nieuw beleid te maken en de dienstverlening te verbeteren.

Eind dit jaar organiseert de gemeente Overbetuwe een terugkombijeenkomst voor agrarische ondernemers. Ze wil dan evalueren wat de vervolgstappen hebben opgeleverd en zo nodig nieuwe afspraken maken over de samenwerking.