Logo gemeentenieuwsonline.nl
Oud-leerlingen van het HPC samen met initiatiefnemers Ulli Bakker en Cor Aarns.
Oud-leerlingen van het HPC samen met initiatiefnemers Ulli Bakker en Cor Aarns. (Foto: )

Bedrijvig HPC: oud-leerlingen ontmoeten huidige leerlingen

ZETTEN - Bedrijvig HPC is een initiatief dat een brug slaat tussen onderwijs en (regionale) organisaties. Op woensdag 27 november organiseerde het Hendrik Pierson College (HPC) in Zetten de HPC Business Day met het thema 'Old meets new'. Tijdens deze inspirerende bijeenkomst maakten oud-havoleerlingen van het HPC kennis met de huidige havoleerlingen uit leerjaar 5. Het doel van deze ontmoeting? Het delen van hun ervaringen aan de huidige leerlingen!


De bijeenkomst werd vertegenwoordigd door 19 oud-leerlingen. Zij vertelden over hun loopbaanervaringen, het maken van studiekeuzes en in hoeverre hun persoonlijke eigenschappen hierbij een rol hebben gespeeld. Tevens vertelden zij over wat hun baan in de praktijk inhoudt. Voor de HPC-leerlingen was het leuk om van de oud-leerlingen te horen hoe zij destijds de overgang van het HPC naar hun vervolgopleiding hebben ervaren. Al deze ervaringen helpen de huidige leerlingen bij het maken van hun studiekeuze.

HPC-docenten Cor Aarns en Ulli Bakker zijn in 2014 begonnen met Bedrijvig HPC. Begin 2019 heeft de eerste editie van de HPC Business Day plaatsgevonden. Cor en Ulli: "Het was mooi om te zien met welk enthousiasme de oud-leerlingen de school weer binnenkwamen. De oud-leerlingen haalden samen herinneringen op. Voor de huidige leerlingen gaat het in deze fase om ervaren. Voor hen is het belangrijk om van mensen uit de praktijk te horen hoe het is om het werk daadwerkelijk te doen. Deze bijeenkomst is een laagdrempelige manier om die ervaringen dichtbij te halen!"

Jules, 17 jaar: "Ik ben net bij het onderdeel accountancy geweest. Recent heb ik voor deze studie ook een open dag bezocht. Ik vond het fijn om de informatie die ik hier gekregen had, nu met iemand uit het werkveld te bespreken. Op basis van wat ik leuk vind, kon ik nu vragen of dat dit ook in de praktijk terugkomt. Ik heb meer zekerheid gekregen van wat ik wil!"

Laurine, 16 jaar: "Het onderdeel communicatie heb ik zojuist bezocht. De oud-leerlingen zijn al aan het werk. Hierdoor konden ze veel tips geven over het maken van keuzes, welke stappen zij hebben genomen en wat je daadwerkelijk met de opleiding kunt gaan doen."

Juliette, 16 jaar: "Ik heb het onderdeel pedagogiek gevolgd. Wat ik erg interessant vond is dat wat je met welk diploma kunt gaan doen. Bij een open dag spreek je alleen eerstejaars waardoor je een mindere indruk van de mogelijkheden krijgt. Van de oud-leerlingen hoor je echte ervaringen en geen commercieel praatje."

Meer berichten