Bewaarblad Water en Vuur

HETEREN - Op 15 oktober om 20.00 uur wordt het eerste exemplaar van 'Water en Vuur' overhandigd aan een aantal medewerkers bij de realisatie. Dit vindt plaats in de Vloedschuur, Kerkstraat 4 in Heteren.

'Water en Vuur' is een bewaarblad dat het leven in een aantal Betuwse dorpen beschrijft tussen september 1944 de zomer van 1945. De meeste inwoners waren geƫvacueerd. De militaire geschiedenis is ondergeschikt. De bron van het blad bestaat vooral uit dagboeken.

Een samenwerking tussen de redactie van de Peperbus uit Heteren en de Historische Kring Midden-Betuwe bracht dit resultaat tot stand. De Historische Kring Oosterhout c.s. heeft redactioneel meegewerkt. De Provincie Gelderland en de gemeente Overbetuwe hebben financieel bijgedragen.

'Water en Vuur' wordt gratis worden verspreid in de dorpen van de bovengenoemde historische verenigingen. Dit blad is een eerbetoon aan onze voorouders, die op bewonderingswaardige wijze de wederopbouw van hun zwaar beschadigde en leeggeplunderde streek ter hand namen.

Aansluitend volgt een lezing die de inhoud van het bewaarblad in een samenhangend historisch perspectief plaatst. De toegang is vrij.