Kerk van de gereformeerde gemeente in Opheusden. (foto: Cees de Boon)
Kerk van de gereformeerde gemeente in Opheusden. (foto: Cees de Boon) Foto: Cees de Boon

Kerk Opheusden gebouwd met lucifershoutjes

OPHEUSDEN - Jaap Karens uit Opheusden kwam op een verjaardag in gesprek met Cees de Boon uit Ridderkerk. Die vertelde over zijn hobby, namelijk het bouwen van vrijstaande woonhuizen, kerken en gebouwen van lucifershoutjes.

"Na wat foto's bekeken te hebben werd ik gelijk enthousiast en gaf opdracht om het kerkgebouw van de gereformeerde gemeente in Opheusden te laten bouwen. De lucifershoutjes worden eerst gecontroleerd op afmeting en maatvoering. Daarna worden de koppen aangestoken en gedoofd. Dan worden ze gedroogd. Van elke tien lucifers zijn er maar vier, hooguit vijf bruikbaar. Dit gebouw bevat ongeveer 16.000 lucifers. Ook de binnenconstructie is van lucifers."

"Aan materiaalkosten, zoals grondplaat, lijm, ramen enzovoort is 105 euro uitgegeven. De totale bouwtijd heeft ongeveer 290 uur in beslag genomen. Mijn vader is als predikant 33 jaar aan de gereformeerde gemeente in Opheusden verbonden geweest. Hij werd in 1970 bevestigd en is zijn arbeid aangevangen in het houten kerkje aan de Kastanjelaan. Op 15 december 1971 werd de nieuw gebouwde kerk aan de Reigerstraat in gebruik genomen. Deze kerk is twee keer vergroot. Het gebouw van de foto is op 2 maart 2016 in gebruik genomen. Momenteel worden er banken bijgeplaatst vanwege de sterke groei. Er worden ook gemiddeld zestig kinderen per jaar geboren. Toen mijn vader in 1970 begon waren er een paar honderd leden en de gemeente is uitgegroeid tot ongeveer 2300 leden. Het gebouw blijft tijdelijk bij mij thuis staan. Misschien in de toekomst ergens anders zodat zo veel mogelijk mensen het kunnen bezichtigen."