Jacob Jan Cremer (c) Historische Kring Driel
Jacob Jan Cremer (c) Historische Kring Driel Foto: ---

Verspreiding brochure over Cremer in Driel

DRIEL – Naar aanloop van de onthulling van het beeld Kruuzemuntje in Driel is zaterdag 17 februari door leden van de Historische Kring Driel in het dorp huis-aan-huis een brochure over Jacob Jan Cremer verspreid.

Weinig dorpsbewoners kennen de historische betekenis van de sociaal bewogen schilder, schrijver en voordrachtskunstenaar die in zijn jeugdjaren de zomers doorbracht op het deftige buitenhuis De Oldenhof in Driel. Met het verspreiden van de brochure hoopt de historische vereniging de belangstelling voor, en de kennis over, Jacob Jan Cremer in het dorp te vergroten.

Cremer neemt namelijk een belangrijke plaats in binnen de negentiende-eeuwse cultuurgeschiedenis van Nederland. Momenteel bevinden zijn schilderijen zich in de collecties van het Rijksmuseum in Amsterdam, het Museum Arnhem en het Literatuurmuseum in Den Haag en is zijn literaire werk opgenomen in ‘Het pantheon’ van hoogtepunten uit de Nederlandse literatuur. Ook heeft de sociaal bewogen Cremer een belangrijke bijdrage geleverd aan het tot stand komen van het ‘Kinderwetje van Van Houten’, met deze wet kwam uiteindelijk een landelijk verbod op het tewerkstellen van kinderen tot 12 jaar in een fabriek tot stand.

Om Cremer te eren wordt op vrijdagmiddag 13 april in Driel een beeld onthuld van het 10-jarige meisje Kruuzemuntje, het hoofdpersonage uit de gelijknamige Over-Betuwse novelle van Cremer. De onthulling zal worden verricht door prof. dr. Lotte Jensen hoogleraar Nederlandse literatuur- en cultuurgeschiedenis aan de Radboud Universiteit en burgemeester Toon van Asseldonk van gemeente Overbetuwe.