Henk van Holland dwingt tegenstander tot het uiterste.
Henk van Holland dwingt tegenstander tot het uiterste. Foto: Paul Kogels

Sethone 3 achterhaalt koploper, toch geen kampioen

DODEWAARD - Sethone 3, dit jaar voor het eerst in competitie, maakte een ongekend spannend slot mee. Ze achterhaalden in de laatste ronde het ongenaakbare GTTC maar misten de titel op een haar. Ook Sethone 2 beleefde een zenuwslopende laatste ronde. De titel was uit zicht maar ook het tweede eindigde knap 2e. Sethone 1 redde het niet en degradeert.

Sethone 1 kon de gang naar de 3e klasse niet meer voorkomen maar verkocht de huid tegen nummer 2, ETAC 1, duur. Robert van de Weetering was ouderwets op dreef en won 3 singels en samen met Tanya van der Sluis het dubbel. De kopman speelde een ongekend sterk seizoen en haalde net geen ELO-rating van 1400. Saillant detail: de 4 spelers met een hogere rating wist hij allemaal te kloppen.

Het tweede stond al geruime tijd 2e, maar kon tot in de slotronde ook nog degraderen, zó klein waren de onderlinge verschillen. Thuis tegen Ede werd met 4-6 verloren: genoeg om 2e te blijven, voor Ede viel het doek. Twee punten kwamen van Maarten van de Ven, Frits Gillisen en Henk van Holland pakten ieder een punt.

Het debuterende Sethone 3 speelde op donderdag thuis tegen de nummer 4 - Mitac - en haalde 8 punten. Hiermee werd koploper GTTC eigenlijk achterhaald, al moest ‘Groesbeek’ pas een dag later spelen. GTTC had tegen de nummer 5 eigenlijk ook 8 punten nodig, maar ze kwamen slechts tot 7-3. Sethone en GTTC eindigden zo beide op 69 punten. De kampioen werd op het onderling gameresultaat bepaald. In Dodewaard werd het een week eerder 16-16 in games. De heenwedstrijd was met 19-17 voor GTTC, dus werden zij kampioen 6e klasse.

De jeugd redde het niet tegen SKF: ze verloren 2-8.