Foto: Ellen Koelewijn

‘Voor tieners belangrijk eigen plek te hebben’

HERVELD - Enthousiast en vastberaden is ze. Jill de Rooder doet er alles aan om haar droom te verwezenlijken. Ze zoekt in Herveld een plek om met vrienden en vriendinnen te kunnen chillen, gamen en spelletjes te spelen. In die zoektocht wordt ze gesteund door jongerenwerker Jolanda Janssen van Forte Welzijn.

Door Vincent Bos

Als ze nu uit school komt, treft de elfjarige Jill de Rooder vrienden en vriendinnen bij een van hen thuis of in de speeltuin. Soms gaan ze naar voetbalclub SVHA uit hun dorp. Maar dat is niet de ideale locatie. Een plek in of nabij het centrum heeft de voorkeur.

“We hebben nog geen specifieke plek in gedachten. Als er maar een bank staat en een kast voor spelletjes en boeken. Het liefst iets voor binnen én buiten”, zegt Jill de Rooder die aangeeft dat elk kind een fijne (chill)plek in de buurt verdient. Ze mikt daarbij op tieners van tien tot vijftien jaar.

“Het is voor deze tieners belangrijk dat ze een eigen plek hebben. Het is een kwetsbare groep die de stap maakt van basis naar voortgezet onderwijs”, meent jongerenwerker Jolanda Janssen. “Verenigingen hebben al beloofd extra aandacht te schenken aan deze groep. Tijdens de avondvierdaagse komt er een activiteit voor deze tieners.”

Jolanda Janssen is ervan overtuigd dat de wens van Jill kans van slagen heeft. In andere plaatsen lopen dergelijke projecten voor tieners als een speer. “Dan moet dit in Herveld toch ook kunnen”, meent ze.

Nu is er nog geen locatie op het oog, al zijn wel wat opties voorbij gekomen. “Er kan zomaar iets op ons pad komen. Misschien zijn mensen bereid om open te staan voor deze jongeren en weten ze een plek die gedeeld kan worden. Dat zou mooi zijn. Deze groep verdient alle steun”, aldus de jongerenwerker.

Herveld mag volgens initiatiefneemster Jill de Rooder dan een bruisend verenigingsleven kennen, voor tieners is er weinig te doen. En daar moet verandering in komen.

Het is haar oproep aan inwoners van Herveld/Andelst en de gemeente Overbetuwe om aan de tieners te denken. Ze had gehoopt daarmee als kinderburgemeester aan de slag te gaan. Zover kwam het niet maar ze gaat graag met de burgemeester in gesprek over haar wens voor een eigen plek voor de Herveldse jongeren.

De eerste actie van Jill de Rooder en andere tieners van zowel de Clara Fabriciusschool als de Willibrordusschool is een feit. Gesteund door ouders en Forte Welzijn is een feest georganiseerd met als thema Jungle. Op vrijdag 17 mei gaan tieners van tien tot en met dertien jaar helemaal los in zalencentrum De Hoendrik. Het feest duurt van 19.30 tot 22.30 uur. DJ Dahley zorgt voor de beats. De entree is gratis en de tieners krijgen er twee drankjes bij.