‘Sport doet iets met je, maar dan moet je wel mee kunnen doen’

ELST - Special Sports Event: Mensen, van jong tot oud, met een beperking in aanraking brengen met sport en bewegen en met de aanbieders daarvan, uitmondend in blijvende sportdeelname.

Onder vrijwel stralende omstandigheden vond zondag 25 september het 4e Special Sports Event plaats op Vitaal sportpark De Pas in Elst. Ongeveer 150 deelnemers en evenzoveel bezoekers en begeleiders konden kennismaken met een 16-tal sporten en beweegvormen. Het evenement was omlijst met muziek, theater en ander vermaak.

De high five, letterlijk ‘hoge vijf’, stond centraal tijdens het evenement en is een handgebaar dat een zekere triomf uitdrukt. De officiële opening werd met een high five verzorgd door Feline Klee (de kinderburgemeester van Lingewaard), Lara Baars (paralympisch atleet kogelstoten én discuswerpen), Wijnte Hol en Aart slob (de wethouders sport van de gemeenten Overbetuwe en Lingewaard). Na een gezamenlijke warming-up konden de sporters deelnemen aan allerlei activiteiten, zoals voetbal, hockey, tennis, gym, volleybal, judo, basketbal, nordic walking, hengelsport en jeu de boules. Alle deelnemers gingen met een medaille en een voldaan gevoel naar huis. Sporten is het allerleukste om te doen!

De gemeente Lingewaard heeft de ambitie het event in 2023 te organiseren. Het volgende event in Overbetuwe vindt in 2024 plaats. In het nieuwsblad van stichting Gehandicaptenplatform (www.sgo-overbetuwe.nl) komt een uitgebreid verslag van het event.