Voorzitter Henk Knol neemt de cultuurprijs in ontvangst van oud-burgemeester Liesbeth Tuinman. Foto: Truus Heijligers

Marithaime uit Elst ontvangt de Elisabeth Tuijnman Cultuurprijs

ELST - Zaterdag 6 november is het eerste exemplaar van het boek ‘Cultuur in Elst’, uitgegeven door historische vereniging Marithaime uit Elst, door voorzitter Henk Knol aangeboden aan wethouder van cultuur Dimitri Horsthuis Tangelder.

Dit gebeurde tijdens een bijeenkomst op het gemeentehuis waarbij vertegenwoordigers van de tachtig culturele organisaties, die in het boek beschreven worden, aanwezig waren. Namens de schrijvers (Frits en Coen Hoogveld, Henk Knol, Wim Pasman en Rudi Liebrand) vertelde Jan Rouwhorst over de totstandkoming van het boek waarin verenigingen op het gebied van onder andere toneel, zang, muziek, kunst, carnaval en jeugdwerk worden beschreven.
Ook evenementen als de paardenmarkt, het winterfestijn en de kermis komen aan bod. Rudi Liebrand gaf een overzicht van de inhoud aan de hand van een aantal verhalen, thema’s en hoofdlijnen uit het boek. Dimitri Horsthuis Tangelder bedankte in zijn woordje Marithaime voor de realisatie van dit boek en benadrukte het belang van culturele organisaties voor Elst.

Tot ieders verrassing nam toen oud-burgemeester Liesbeth Tuijnman het woord. Zij vertelde dat zij bij haar afscheid als burgermeester van Elst in 2012 als afscheidscadeau een enveloppe met inhoud kreeg voor de instelling van de Elisabeth Tuijnman Cultuurprijs. Deze prijs, een bronzen beeldje vervaardigd door Lincy Hoogveld uit Herveld, is tot op heden drie keer uitgereikt. Voorzitter Henk Knol viel de eer te beurt om het vierde beeldje namens Marithaime te mogen ontvangen.

Het boek is voor 15 euro te koop bij Albert Heijn Driessen, Jumbo Macleane en Bruna Herberts. Zie: www.marithaime.nl.