Kasteel Doorwerth.
Kasteel Doorwerth. Foto: Bron: Kasteel Doorwerth

Kasteel Doorwerth het mooiste kasteel van Nederland

DOORWERTH - Kasteel Doorwerth is – samen met 49 andere kastelen -  genomineerd voor het ‘Allermooiste kasteel van Nederland’ in de ANWB-verkiezing. In elke provincie zijn kastelen die in aanmerking komen; de provincie Gelderland is met 14 kastelen het best vertegenwoordigd en in de gemeente Renkum staat maar één kasteel en wat een prachtig kasteel!

In totaal zijn er vijftig kastelen in Nederland waarop gestemd kan worden. Kasteel Doorwerth voldoet zeker aan de criteria en maakt dus een goede kans! Het is gebouwd in 1280, heeft dus een middeleeuwse oorsprong, een slotgracht, een ophaalbrug, torens en versterkte muren. Het is een rijksmonument en wanneer het weer mag is het zes en soms zeven dagen per week geopend voor publiek en is het zeer toegankelijk voor dagjesmensen.

Naast deze criteria is het prachtig gelegen in de uiterwaarden van de rivier en tegen een stuwval. De boomgaard, de moestuin, de paden maken het plaatje compleet en ook de cateraars in het vroegere koetshuis en de vroegere paardenstal bieden de bezoekers van het kasteel en omgeving een aangenaam verblijf.

Hoe kan je je stem uitbrengen? Het publiek bepaalt welke vijf kastelen er op de shortlist komen. Dit kan digitaal via de link www.anwb.nl/eropuit/formulier-allermooiste-kastelen. Stemmen kan tot 6 maart.