Dag van de bloemrijke akkerranden

BETUWE - Zaterdag 17 augustus is het de dag van de bloemrijke akkerranden. Om 10.00 uur is de officiële opening bij Landwinkel de Woerdt, Woerdsestraat 4 in Ressen. Kinderburgemeesters Salma Bensiali (gemeente Overbetuwe) en Tess Elbers (gemeente Lingewaard) en wethouders Dimitri Horsthuis (Overbetuwe) en Aart Slob (Lingewaard) openen het programma.

Daarna kunnen bezoekers langs de route met bloemrijke akkerranden fietsen of rijden. De route is te vinden op www.gelderseroutes.nl (met zoekterm 'akkerranden').

Op de volgende locaties wordt het publiek geïnformeerd over wat deze akkerranden zo bijzonder maakt:

Bloemrijke akkerrand aan het fietspad langs de Linge, Angeren; Bloemrijke akkerrand bij landwinkel De Woerdt, Woerdsestraat 4, Ressen; In Het Pakhuis, Boelenhamsestraat 7 in Hemmen; Landerij De Park, De Park 12 in Elst.

Hier ontvangen bezoekers een zakje zaad met een wilde bloemenmengsel en een appel. Ook zijn er kraampjes met informatie over de activiteiten van onder andere Wilde Bijenwerkgroep, Knotgroep Heteren, Weidevogelwerkgroep, Stichting Lingewaard Natuurlijk, Bijenstal Landerij De Park, IVN RijnWaal, Loket Duurzaam Wonen Plus, Overbetuwe Groen Natuurlijk en de Agrarische Natuurvereniging.

De akkerrandendag wordt gehouden om extra aandacht te vragen voor het bijzondere project waarin ruim twintig agrariërs waardevolle en kleurrijke akkerranden terugbrengen in het Betuwse landschap. Bloemrijke akkerranden dragen bij aan de biodiversiteit en zijn belangrijk voor dieren die afhankelijk zijn van het boerenland. Bijvoorbeeld vogels, maar ook muizen die op hun beurt weer voedsel zijn voor roofvogels. Waardevol voor de natuur, maar ook zeer waardevol voor de mensen die kunnen genieten van kleurrijke bloemen, de zoemende bijen en fladderende vlinders.

De agrariërs werken in dit project samen met de gemeenten Overbetuwe en Lingewaard, Provincie Gelderland, Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland (LTO), Park Lingezegen en Agrarische natuurverenging Lingestreek.