Opheusden. Ons zo betrokken koninklijk paar op weg naar het toegestroomde publiek.en koninklijk paar op weg naar het toegestroomde publiek. (foto: Henk van der Kooij) Foto: Henk van der Kooij

Maximale betrokkenheid!

OPHEUSDEN - Meestal schrijf ik iets over vogels. Dit keer over ‘vogels van vorstelijke pluimage’: onze koning en koningin waren op 29 mei in Opheusden. Zulke ‘uiterst zeldzame edele vogels’ wilde ik zien.

Rond half tien stond ik met vele anderen te wachten bij het gemeentehuis. Het was prachtig zonnig weer. Om precies 10.20 gingen de bordesdeuren open en… als eerste kwam Bente van Wolfswinkel (9) met handboeket naar buiten, samen met een voor mij onbekende mevrouw. Daarna ons koningspaar. Vijf minuten waren ingepland voor bij het gemeentehuis. Maar de koning en koningin toonden, en is dat niet majesteitelijk?, volstrekt geen haast. Uit alles bleek een enorme betrokkenheid. Alle tijd werd genomen voor het boeketmeisje. Daarna richting auto met koninklijke standaard? Nee, er werd ook tijd genomen voor het toegestroomde publiek.

Tot mijn grote verrassing kwam het koninklijke paar zelfs recht naar ons toelopen. Toen bijgevoegde foto genomen. Vele handen werden geschud. Ook ik kreeg een stevige handdruk van de koningin en mocht haar begroeten met een "Majesteit, welkom". Na begroeting van de vele schoolkinderen was het tijd voor Volentis. Het publieksmoment was voorbij. Maar het was een bezoek met power. Kort maar daadkrachtig. En wat bijzonder dat twee jonge vrouwelijke Oranjefans uit Opheusden, Hanneke van der Zwan en Gerdineke Baan, een plant hebben mogen overhandigen met daarbij een kaartje met “Gods zegen in al uw werk”. Zo gunnen we ons geliefd koningspaar, ons geliefd Oranjehuis, het allerbeste. Want aan Zijn zegen is alles gelegen.