Meelopen met Bevrijdingsvuur naar de Overbetuwe

BETUWE - In de nacht van 4 op 5 mei wordt het bevrijdingsvuur door wandelaars uit de Overbetuwe beurtelings 20 kilometer gedragen van Wageningen naar de Overbetuwe.

Oud-burgemeester Toon van Asseldonk is in Wageningen om ons uit te zwaaien in zijn nieuwe functie als voorzitter van Wageningen 45. Onderweg wordt drie maal een moment stil gestaan bij een oorlogsmonument, waaronder die in Heteren en Driel. In de vroege ochtend, na een gezamenlijk ontbijt in het gemeentehuis met wethouder en wellicht de nieuwe burgemeester, wordt het bevrijdingsvuur overgedragen aan Running Elst. Zij brengen het bevrijdingsvuur in estafette naar de overige oorlogsmonumenten in de Overbetuwe.

Aanmelden

Vertrek vanaf parkeerplaats ‘Land van Tap’ op 4 mei in de avond naar Wageningen. "Daar halen we het startbewijs op en staan op het 5 mei plein om 00:00 uur voor het officiële gedeelte." Daarna wordt er beurtelings gestart naar alle delen van het land. Iedere groep krijgt daar de fakkel met het bevrijdingsvuur overhandigd. Bij het oorlogsmonument onder de brug in Heteren is er een pauze met catering, koffie of thee en lekkers. Geïnteresseerden, maximaal 25 personen, kunnen zich aanmelden voor 25 april via info.elstars@gmail.com.