Edith Visser voorleeskampioen regio Neder-Betuwe

OCHTEN - Op dinsdag 12 februari kwamen acht voorleeskampioenen uit de regio Neder-Betuwe op De Houtkoperschool in Ochten bijeen voor de regionale kwartfinale van de Nationale Voorleeswedstrijd. De jury benoemde Edith Visser van basisschool De Houtkoperschool uit Ochten tot kampioen in deze regio.

De 11-jarige Edith las in deze kwartfinale een fragment voor uit het boek Juffrouw Pots van Tosca Menten. De in totaal 8 kwartfinalisten werden ieder kampioen van hun basisschool en streden in aula van de Houtkoperschool voor de titel van regiokampioen.

Halve finale

Met haar winst heeft Edith zich geplaatst voor de halve finale, op woensdag 20 februari in de Pluk in Geldermalsen. De voorleeswedstrijd begint ieder jaar op de basisscholen en vindt plaats vóór 1 december. In de periode januari tot half maart vindt op een locatie in de buurt de eerste vervolgronde plaats. Bibliotheek Rivierenland organiseert elk jaar zes regionale kwartfinales, waarin de schoolkampioenen van Rivierenland strijden voor een plek in de provinciale finale.

Landelijke finale
Na de regionale ronde volgt nog een provinciale ronde, die de Gelderse kampioen oplevert voor de landelijke finale. De landelijke finale van De Nationale Voorleeswedstrijd 2018 vindt plaats op woensdag 22 mei in de Schouwburg Amstelveen. De twaalf provinciale kampioenen lezen ieder een fragment voor uit het door hen gekozen boek. Foto's van de kwartfinales zijn te bewonderen op de facebookpagina van Bibliotheek Rivierenland, voor meer informatie zie www.bibliotheekrivierenland.nl.