Voorbeeld van railterminalactiviteiten elders. (foto: Overbetuwe Overbelast)
Voorbeeld van railterminalactiviteiten elders. (foto: Overbetuwe Overbelast) Foto: Overbetuwe Overbelast

Al meer dan duizend handtekeningen tegen komst railterminal

OVERBETUWE - Bezorgde bewoners verenigd in Overbetuwe Overbelast, hebben al meer dan duizend handtekeningen verzameld tegen de plannen voor een railterminal aan de Betuweroute bij Valburg.

De ondertekenaars roepen de provincie op om te stoppen met de plannen die naar verwachting tientallen miljoenen gemeenschapsgeld gaan kosten en veel overlast veroorzaken.

De bezorgde bewoners willen de leefbaarheid behouden van de omliggende buurtschappen en dorpen: Reeth, Eimeren, Valburg, Oosterhout, Elst, Slijk-Ewijk en Ressen. Ze spreken hun zorgen uit over geluid, lichtvervuiling, overbelasting van het wegennet, veiligheid, en de verspilling van gemeenschapsgeld.

Ook trekken ze een parallel met het de aanleg van de Betuweroute en vragen zich af of de overheid daar niets van geleerd heeft. Dat project heeft de samenleving veel geld gekost en veel overlast opgeleverd. Achteraf is vrijwel iedereen het hierover eens. Onderzoekscommissies velden er een snoeihard oordeel over. In de petitie wordt de oproep gedaan om het deze keer niet zover te laten komen en nu het nog kan te stoppen.

De eerste 1.000 handtekeningen die zowel online als op papier worden verzameld, zijn al binnen zo melden de initiatiefnemers die zich hebben verenigd in de actiegroep Overbetuwe Overbelast. De handtekeningen worden op 6 maart aangeboden aan de lijsttrekkers van de provinciale politieke partijen tijdens het Groot Betuws Debat. Dit debat is om 20.00 uur in De Viersprong in Valburg en wordt georganiseerd door Overbetuwe Overbelast.

De petitie is te ondertekenen op: https://stoprailterminal.petities.nl.