Woont u in het buitengebied? Help (mee met) de bijen!

OVERBETUWE - U weet vast dat bijen belangrijk zijn in het landschap van Overbetuwe. Bijen zorgen voor de bestuiving van planten. Dit is nodig om onder andere fruit te laten groeien.

Op dit moment gaat het slecht met de bijen in Nederland. Als bewoner van het buitengebied kunt u helpen de leefomgeving van bijen te verbeteren. Daarom organiseren we binnenkort avonden waar we u informeren over de mogelijkheden. We nodigen u uit voor één van de twee informatieavonden die gemeente Overbetuwe samen met Stichting Landschapsbeheer Gelderland (SLG) organiseren. SLG legt uit hoe u planten, bomen en struiken op een 'bij-vriendelijke' manier aanplant en verzorgt en wat u nog meer voor bijen kunt doen. Heeft u bijvoorbeeld al wel eens gehoord van een bijenhotel?

U kunt kiezen uit de volgende informatieavonden: maandag 14 januari om 19:30 uur in zalencentrum De Bongerd, Flessestraat 54, Heteren; woensdag 16 januari om 19:30 uur in zalencentrum De Hoendrik, Het Dorpsplein 22, Herveld.

Gratis beplanting en advies

Tijdens de informatieavond kunt u een afspraak maken voor een gratis advies voor bij-vriendelijke beplanting (aanmelden kan tot 25 januari). Een medewerker van SLG komt dan in de periode 20 januari tot 1 maart bij u thuis om een beplantingsplan op te stellen. Daarna moet u zelf de beplanting aanleggen. De gemeente Overbetuwe stelt de aan te planten bomen en struiken in maart gratis ter beschikking.

Voorwaarde deelname

U komt in aanmerking voor een erfbezoek en een beplantingsplan als u een hoogstamboomgaard gaat inrichten met minimaal 15 fruitbomen en/of ten minste twintig laan- of knotbomen of een houtsingel gaat aanplanten en/of tien are bos gaat aanleggen. Het project is dus niet bedoeld voor kleinschalige beplanting op het erf. Dit project is mogelijk vanwege de subsidie van de gemeente Overbetuwe en de Provincie Gelderland.

Heeft u een groot erf en wilt u een bijenhotel? Graag kijken wij met u of het één van de acht locaties is waar we een bijenhotel plaatsen.

Aanmelden voor erfbezoek voor het opstellen van een beplantingsplan kan bij SLG via een aanmeldformulier op de website, zie https://landschapsbeheergelderland.nl/aanmelden-voor-erfbezoek-en-bijvriendelijk-beplantingsplan-overbetuwe.