Bewoners buigen zich over kaart met daarop plannen voor railterminal. (foto: Overbetuwe Overbelast) Foto: Overbetuwe Overbelast

Bezorgde bewoners maken plannen voor 2019 Openbare vergadering Overbetuwe Overbelast

OVERBETUWE - De bezorgde bewoners die tegen de plannen voor een railterminal aan de Betuweroute bij Valburg zijn, houden een openbare vergadering op dinsdagavond 18 december. Zij nodigen belangstellenden uit om mee te praten over de plannen voor het jaar 2019.

Eerder dit jaar verenigden bezorgde bewoners uit de gemeente Overbetuwe zich in Overbetuwe Overbelast. Zij startten met acties om andere inwoners van Overbetuwe in te lichten over de gevolgen van een railterminal die de provincie Gelderland bij Valburg aan wil leggen. Zo verzochten ze de gemeente Overbetuwe om een belevingsstoplicht te mogen plaatsen. Een stoplicht dat elke twee minuten op rood gaat om de toekomstige situatie te simuleren waarin vrachtwagens gemiddeld elke twee minuten aan en af rijden naar de railterminal.

Overbetuwe Overbelast was aanwezig op inloopavonden van de provincie en startte een handtekeningenactie die nog loopt tot maart volgend jaar. Ook werden contacten gelegd met experts en juristen die kunnen helpen met het maken van bezwaren tegen de plannen zodra de procedures daarvoor starten. Dat is naar verwachting in februari 2019.

In de laatste openbare vergadering van dit jaar willen de bezorgde bewoners vooruitkijken naar 2019. Welke acties en plannen kunnen volgend jaar opgestart worden? De bijeenkomst is op dinsdagavond 18 december om 20.00 uur. De locatie wordt nader bepaald aan de hand van de belangstelling. Wie wil meedenken en meepraten, kan een mailtje sturen aan overbetuweoverbelast@gmail.com. Overbetuwe Overbelast is ook te volgen op Twitter en Facebook en heeft een website: www.overbetuweoverbelast.nl.