Start verbouwing gemeentehuis Elst

ELST - Gemeente Overbetuwe ontvangt haar bezoekers sinds maandag 29 oktober al in de tijdelijke publiekshal aan 't Fort 4 in Elst. De hoofdentree aan de Dorpsstraat is daarmee gesloten. In het gebouw zelf zijn diverse teams verhuisd om dat deel van het gebouw leeg te maken waar de interne verbouwing start. Kortom: de voorbereidingen voor de start van de renovatie van het bestaande gebouw en de nieuwbouw aan de voorkant zijn in volle gang. Op dinsdag 6 november gaf het college definitief groen licht voor de start van de uitvoering door aannemer Kuijpers Bouw uit Heteren.

De afgelopen maanden hebben de gemeente en hoofdaannemer Kuijpers met alle andere betrokken partijen (architect, installateurs, diverse adviseurs) het vastgestelde schetsontwerp voor fase 2 verder uitgewerkt naar een uitvoeringsgereed ontwerp. Uitgangspunt hierbij is dat het een toekomstbestendig gemeentehuis moet worden. Er is met name gelet op bijvoorbeeld: het verbeteren van de toegankelijkheid van het gebouw (gelijkvloers), multifunctioneel gebruik (ruimtes voor meerdere doeleinden en groepen te gebruiken) en verduurzaming van het gebouw (minimaal energielabel B).

In de eerste helft van 2020 hoopt de gemeente Overbetuwe het vernieuwde gemeentehuis in gebruik te nemen. Na de verbouwing van het Ambtshuis (Dorpsstraat 8) en de eerste verdieping van het gemeentehuis (fase 1), volgt nu de renovatie van de begane grond en het souterrain van het gemeentehuis (fase 2). Zodra de aanbouw aan de voorkant gereed is, wordt de uitbouw aan de achterkant van het gebouw, waar nu de tijdelijke publiekshal is gevestigd, gesloopt ('t Fort).

Planning In december start de renovatie van het gemeentehuis daadwerkelijk. De werkvoorbereiding daarvoor is gestart. De voorbereiding voor de aanbouw aan de voorkant start in het begin van het nieuwe jaar.

De gemeente vindt het belangrijk om bij het (ver)bouwen kritisch te zijn op de kosten. Vanaf het begin is dan ook budgetneutraliteit het uitgangspunt. Dit betekent dat de verbouwing wordt gerealiseerd met geld dat vrijkomt doordat we zaken op het gebied van huisvesting anders en slimmer organiseren. We hebben bijvoorbeeld twee werklocaties afgestoten (Andelst en Arnhem). De besparing op energie-, reis- en overige kosten die dit oplevert, kunnen we gebruiken voor de huidige verbouwing.