Officiële opening fietsroute 'Laanboomroute Betuwe'

BETUWE - Op zaterdag 22 september om 10.00 uur vindt de officiële opening van de 'Laanboomroute Betuwe' plaats. De wethouders mevrouw Sietse Klein, mevrouw Herma van Dijkhuizen en de heer Wijnte Hol van respectievelijk de gemeenten Buren, Neder-Betuwe en Overbetuwe openen op ludieke wijze deze fietsroute bij B&P Handelskwekerijen, Rijnbandijk 131, Opheusden tijdens de open dag 'Kom op de kwekerij'.

Naast deze opening vindt ook de ondertekening plaats van een convenant tussen Tree Centre Opheusden (TCO) en de gemeente Neder-Betuwe en de officiële opening van de open dag 'Kom op de Kwekerij' door Kees van Rooijen, voorzitter van TCO, en wethouder Hans Keuken van Neder-Betuwe). De Betuwse laanboomtelers nemen nu al een belangrijke plaats in op de Europese markt en zij hebben de ambitie om het gebied uit te laten groeien tot hét toonaangevende laanboomcentrum in de wereld. Wie de nieuwe laanboomroute fietst, maakt kennis met de bijzondere laanboomteelt.

De fietsroute loopt langs laanboomteeltbedrijven en horecagelegenheden zodat fietsers kunnen genieten van het gevarieerde landschap, mooie natuur en cultuurhistorische parels. Het Betuwse landschap vormt het decor voor de laanbomen; de geteelde bomen in allerlei soorten en maten vormen een showtuin.

Een goede boom opkweken, van kleine spil tot grote boom, vraagt veel vakkennis en inzet. Bij het fietsen van de route en ook tijdens open dagen op de kwekerijen, komen recreanten meer te weten over het kweken van laanbomen.

Informatie over de route
De fietsroute heeft een totale lengte van 77 km, maar de route is ook op te delen in drie kortere lussen van respectievelijk 46 km (start bij fietsknooppunt 19 in Opheusden), 27 km (start bij fietsknooppunt 19 in Opheusden) en 28 km (start bij fietsknooppunt 93 in Kesteren). Start- en eindpunt van de route is bij 't Veerhuis in Opheusden, niet ver van de locatie waar zaterdag de openingshandeling van de fietsroute plaatsvindt.