Vernielde dieseltrein met watertoren
Vernielde dieseltrein met watertoren

Station Kesteren in de schijnwerpers bij streekmuseum Baron van Brakell

Algemeen

OMMEREN - In juli gaat het streekmuseum Baron van Brakell twee weken lang extra aandacht schenken aan het Station Kesteren. Niet aan het station in zijn huidige vorm, maar juist hoe het vroeger was.

Station Kesteren was tot en met de Tweede Wereldoorlog een belangrijk spoorwegknooppunt waar twee spoorwegmaatschappijen samen kwamen. De HYSM (Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij) kwam vanuit het noorden via Rhenen in Kesteren samen met de SS (Staatsspoorwegen) welke kwam vanuit Dordrecht en Tiel. Vanuit Kesteren ging het spoor verder richting Nijmegen en Duitsland.

Met twee maatschappijen op één station was het gebouw bijzonder omdat iedere maatschappij een eigen dienstwoning had. Het station werd dan ook wel een dubbelstation, of op basis van zijn vorm, een 'vorkstation' genoemd.

Na de Tweede Wereldoorlog kreeg dit station een steeds minder belangrijke functie. Dat was mede te danken aan de vernietiging van de spoorbrug over de Rijn tussen Rhenen en Kesteren. Deze brug is na de oorlog nooit meer hersteld, waardoor het knooppunt Kesteren in verval raakte.

Naast een selectie van foto's en documenten, die het museum zelf bezit, heeft het museum de beschikking gekregen over originele documenten met betrekking tot grondaankoop rond 1850 (de heer. Steentjes), een particuliere fotoverzameling met informatie (de heer Verhaaf) en een driedimensionale maquette van het spoorwegemplacement (de heer Buijs).

De tentoonstelling is van 18 - 28 juli tijdens de reguliere openingstijden van het museum. Openingstijden en toegangsprijzen staan op www.streekmuseumbaronvanbrakell.nl.

Uitgelicht

Digitale krant