(foto: Moniek Bouman)

Zwerfafvalbrigade Driel: een nieuwe aanpak van zwerfafval in de gemeente Overbetuwe

DRIEL - Zwerfafval hoort niet thuis in ons mooie landschap. Stichting Landschapsbeheer Gelderland (SLG) en de gemeente Overbetuwe willen een impuls geven aan een schoner landschap. Zij doen dit door vereende krachten van betrokken vrijwilligers te bundelen en in praktische zin te ondersteunen. Na de succesvolle start van tientallen andere Zwerfafvalbrigades in Gelderland, willen we nu ook graag in Driel een brigade oprichten.

Samen met buurtbewoners regelmatig zwerfafval opruimen geeft snel resultaat en voldoening en het is nog gezellig ook! Er blijken al verschillende mensen in Driel actief te zijn en de eerste Drielse brigadiers hebben zich reeds aangemeld; doet u ook mee? Op woensdag 4 juli organiseren ze een informatiebijeenkomst in het buurthuis De Huiskamer, Fazantstraat 12 in Driel. De bijeenkomst start om 20.00 uur en duurt tot 21.30 uur. Inloop is vanaf 19.45 uur. De koffie/thee staat klaar en iedereen is welkom.

Veel voldoening
Een Zwerfafvalbrigade is een groep enthousiaste vrijwilligers, die er op uit trekken om zwerfafval te verzamelen. Deelnemers in andere gemeenten geven vaak aan dat meedoen veel voldoening geeft omdat je samen zoveel meer bereikt dan alleen. Zo is er snel resultaat en wordt de eigen omgeving al gauw veel aantrekkelijker. Dat stimuleert anderen om ook aan de slag te gaan en zo ontstaat langzamerhand een zwaan-kleef-aan effect. Het uiteindelijk doel is een regiobreed netwerk van acties, die in combinatie met een jaarlijkse opschoondag en diverse preventieprojecten tot een schone gemeente zullen leiden.

Deelname is vrijblijvend en kost weinig tijd, brigades spreken zelf af wanneer ze erop uit trekken. Vaak is dat eens in de vier á zes weken en zijn deelnemers een á twee uur bezig. Voordat de brigade van start gaat, krijgen de vrijwilligers van SLG arbo- en veiligheidsinstructies. Ook ontvangen zij alle benodigde en degelijke materialen (hesje, knijptang, ring en zakken). Via een WhatsApp groep maken deelnemers afspraken met elkaar. De gemeente zorgt voor afvoer van het afval. Kijk voor alle Zwerfafvalbrigades op www.landschapsbeheergelderland.nl.