Burgemeester Marianne Schuurmans onthult de kei met scholieren (foto: Wim Woudt) Foto: Wim Woudt, de foto is vrij van rechten

Elden heeft in Arnhem en Betuwe zijn Luisterkei WO II

ARNHEM - Op 7 juni vond een bijzondere activiteit plaats bij het Dijkmagazijn Elden aan de Drielsedijk. Het initiatief voor een merkteken WO II komt van het Exoduscomité en de Historische Kring Elden. Doel was om een markering te plaatsen nabij de plek waar de Duitsers op 2 december 1944 de Betuwe onder water zetten.

Gaandeweg werd de ambitie groter. Het uiteindelijke resultaat is dat nabij het Dijkmagazijn een Luisterkei is onthuld, zodat het onderdeel is van de Liberation Route Europe. Naast de Luisterkei staat tevens een drietalig informatiepaneel. Ook is een fietsroute geopend van Driel/Elden naar Rindern/Kleve. In die plaats is namelijk eenzelfde soort markering aangebracht. Er waren negentig leerlingen aanwezig, van het OBC in Elst en de Gesamtschule am Forstgarten in Rindern.

Het project is mede door de Euregio gesteund. Op passende wijze werd de Europa-hymne ten gehore gebracht. "We zijn tevreden dat Arnhem Zuid eindelijk haar eerste Luisterkei heeft. Het is een in de natuur gelegen leerplek geworden." Meer info staat op exodustocht.nl.