Stichting Kloppend Hart bestaat 12,5 jaar

OVERBETUWE - Op 19 april bestaat Stichting Kloppend Hart voor Lingewaard en Overbetuwe 12 ½ jaar. Na bijzonder veel positieve reacties op de presentaties tijdens het Kersenfeest in Gendt, Huissense dag en de paardenmarkt in Bemmel is deze stichting in 2005 opgericht.

Het streven is om zoveel mogelijk AED's 24/7 beschikbaar te hebben en daarnaast zoveel mogelijk burgerhulpverleners op te leiden en opgeleid te houden. De opleidingen worden voornamelijk verzorgd door de ehbo-verenigingen in zowel Lingewaard als Overbetuwe. Dat de stichting op de goede weg is kun je wel zeggen. In de loop der jaren zijn er ruim 3.300 vrijwilligers en 900 scholieren opgeleid. In beide gemeenten zijn ruim 250 AED's beschikbaar, waarvan 170 24/uur per dag.

Daarnaast blijkt uit de recente cijfers van HartslagNU, het alarmeringssysteem voor burgerhulpverleners, dat binnen de gemeente Lingewaard en ook voor een groot deel in de gemeente Overbetuwe, de landelijke norm (één procent) van burgerhulpverleners ruimschoots overschreden is. Deze mooie resultaten zijn regionaal al langer bekend, maar zijn ook elders niet onopgemerkt gebleven. In december van het afgelopen jaar werd de stichting door de Hartstichting al aangemerkt als één van de acht succesvolste projecten in Nederland. Tijdens het recente Reanimatiecongres, georganiseerd door de Nederlandse Reanimatie Raad, heeft de Stichting een presentatie van haar mooie resultaten gehouden. Al met al mooie resultaten waar iedereen trots op mag zijn. Op 21 april zal de stichting ook de hele dag aanwezig zijn tijdens de open dag van de Ambulancezorg Gelderland-Midden.