De woonconsulente Hanneke van Waardwonen (rechts)  werd door de coördinator buurtbemiddeling Gabrielle Langhout verrast met een traktatie voor de duizendste aanmelding bij buurtbemiddeling.
De woonconsulente Hanneke van Waardwonen (rechts) werd door de coördinator buurtbemiddeling Gabrielle Langhout verrast met een traktatie voor de duizendste aanmelding bij buurtbemiddeling.

Duizendste aanmelding voor buurtbemiddeling

LINGEWAARD - De duizendste aanmelding voor buurtbemiddeling Lingewaard en Overbetuwe is onlangs gedaan door de woonservice van Waardwonen. Woonconsulente Hanneke werd door de coördinator Gabrielle Langhout verrast met een traktatie voor deze mijlpaal. Buurtbemiddeling bestaat sinds september 2008. En nu is dus duizendste verwijzing een feit.

Dat kwam ook omdat in 2017 een recordaantal van 142 casussen is behandeld. Dat is 16 procent meer dan de twee jaren daarvoor. Door de inzet van 22 vrijwillige buurtbemiddelaars in 2017 lukte het om 73 procent van de burenruzies in beide gemeenten op te lossen. Aanmeldingen komen van wijkagenten (27 procent), woonconsulenten (25 procent), gemeenten (8 procent) en natuurlijk de buren zelf. Dat er nu in bijna tien jaar duizend aanmeldingen zijn gedaan betekent dat buurtbemiddeling een vast onderdeel geworden is van de dienstverlening aan de inwoners van Lingewaard en Overbetuwe.

Buurtbemiddeling werkt het beste in gevallen waar de onenigheid en irritaties nog niet heel hoog opgelopen zijn. De bemiddeling houdt in dat getrainde onafhankelijke vrijwilligers naar het verhaal van beide partijen luisteren en het bemiddelingsproces begeleiden. Ze geven geen oordeel en zijn neutraal. De kracht van buurtbemiddeling is dat, met hulp van de vrijwillige bemiddelaars, de buren zelf hun problemen oplossen. Deze service is gratis en wordt uitgevoerd door Sterker sociaal werk.

"Heeft u ook een probleem in uw buurt waar u zelf niet uitkomt en waarvoor u hulp wilt vragen? Kijk op www.buurtbemiddelingsterker.nl of bel 088 00 11 333 of stuur een e-mail sturen naar: buurtbemiddeling@sterker.nl."