Afbeelding

Spot op Sport – Rick Houterman Rugblessure zet Rick Houterman buitenspel bij Bemmel 'Langs de lijn staan is frustrerend'

Het wil nog niet vlotten met Bemmel in de eerste klasse E. De roodzwarten scoren bijna niet, staan teleurstellend negende en moeten oppassen voor een vrije val. En dan is ex-topscorer Rick Houterman ook nog eens vaker níet dan wél van de partij.

Tekst: Hans Schmeinck

De afgelopen twee seizoenen deed Sc Bemmel steevast mee om promotie naar de hoofdklasse. Helaas liep dat spaak. Wellicht zouden de Bemmelse voetballers deze jaargang weer bovenin 1E mee kunnen strijden. Daar is vooralsnog zeker geen sprake van. Bemmel staat teleurstellend in de lage middenmoot en moet oppassen voor een vrije val naar de degradatieplekken.

,,Dat zou ik heel moeilijk te geloven vinden. Deze groep is te goed voor de onderste plaatsen of voor degradatievoetbal'', zegt 'opa' Rick Houterman. De Bemmelnaar is met zijn 31 jaren de meest ervaren speler. Uitgerekend Houterman kon zijn team tot nu toe niet of weinig bij de hand nemen. ,,Ik speelde pas drie keer, twee keer in de basis en een keer als invaller. Momenteel speel ik niet, vanwege een rugblessure. Die liep ik op in de voorbereiding. Wellicht ben ik toch iets te snel begonnen. Balen, want ik was tot op heden nooit echt zwaar of lang geblesseerd.''

Langs de lijn staan is niks voor Houterman. ,,Verschrikkelijk. Je kunt niks doen, terwijl je ziet dat het niet lekker gaat. We moeten vertrouwen krijgen en in een goede flow komen. Hoe we dat moeten doen? Door punten te pakken.'' Maar punten pakken lukt pas of in ieder geval een stuk beter als je doelpunten maakt.

En laat dat nou een ernstig probleem zijn voor de roodzwarten. Op het moment van schrijven speelde Bemmel negen duels en maakte maar zes treffers. ,,Tja, voorgaande jaren scoorde bij ons iedereen zo'n beetje. Nu krijgen we de kansen ook wel, maar maken we ze niet af.''

Terwijl Houterman er vorig seizoen twaalf tegen het net schoot en kopte en het seizoen ervoor zelfs zestien. ,,Dat was een topjaar. Dit seizoen heb ik er pas één gemaakt. Toen deed ik weer eens mee en het was de enige goal en de winnende.'' Houterman kan het verschil dus maken. ,,Ja, als je dat dan weet is het helemaal frustrerend om langs de lijn te staan. Maar ja, het lichaam is nu het meest belangrijk.''

[kader]

Eerste klasse E als Serie A

Bemmel scoorde pas zes keer in negen duels (d.d. 30 november). Ofwel, 0,66 doelpunt per wedstrijd! Een absoluut laagterecord in de Betuwe. Saillant detail: de helft van al zes treffers werd geproduceerd in één duel, bij Stevo werd met 0-3 gewonnen. Vier van de zes doelpunten zijn van spits Marco Wientjes, een van Johan Knipping en een dus van Houterman. Bemmel scoort weinig, maar krijgt ook weinig goals om de oren; tien stuks. Verder valt op dat alle clubs in 1E tot op heden niet erg trefzeker zijn. Per wedstrijd nog geen drie (2,82). De eerste klasse E Oost als de Serie A van Italië.