Efkes….

Algemeen Boer Phlipse

Nao mate je ouwer wor is ut in deze tied nie zo vrimd dagge oe eige zurg mot make over de evetuele zurg die ge in de toekoms mag vewachte.

De Gemeentes hebbe nou een jaor lang mit een zak geld van ut Rijk kunne expirimentiere en ut resultaot is deurgaons bedroevend.

De soms hele goeie daorgelaote, mar een groot deel het toch wel een brevet van onvemoge aon hun burgers afgegeve.

En waor ze aon ut begin van ut jaor moord en brànd schrèèkte dasse mit die zak geld van ut Rijk nie rond konde komme, daor hebbe ze nou mit z'n alle mar liefs meer as driehonderd miljoen in de Gemeentelijke zakke gehouwe.

En dah zou netuurlijk een pristaotie van jewelste zien gewis asse dah behaold hadde deur minselijk mar effiesjenter mit de zurg um ware gegaon.

Want mit die bòdschap had ut Rijk de Gemeentes nou eenmaol opgezaodeld.

Deur aon die beruchte keuketaofel goed nao de hulpvraogers te luustere en daor passende menswaordige zurg bij te zuuke tege effiesjentere koste.

Mar nee heur, ut was veur veul Gemeentes vul gemèkelijker um aon die keuke (snij) taofel de botte bijl te hantere en de minse de broodnodige hulp afteneme of op z'n mins minimaol te halvere.

Gelukkig ister nou een rechter gewis die de Gemeentes efkes flink op de vingers het geslage en ze as ut waore veplich het um terug te gaon nao een menswaordig keuketaofelgesprek.

Mar dah is zeker nie de enige zurg die we mit mekaor motte hebbe minse.

Wat te dinke van de "minselijke" rol die vezekeringsmaotschappije en farmeceutische bedrijve deurgaons veur ons in petto hebbe.

Vanuut die keiharde mònepolistische zakelijkheid hoefde helemaol nie op enig minselijk gevuul te rèkene.

Die ultieme grààiers zien der alleen mar op uut um via ons leed zoveel geld nao binne te hèrke en as rechgeaord liberaol het vrouwke Schippers die zogenuumde marktwèrking krek as heur veurgangers heilig veklaord.

Die VVD tànte leun lekker achterover en laote de gròtste vezekeringsmaotschappije de ziekehuuze tege mekaor uut speule, laot mit dreuge oge toe dah de farmeceutische industrie de zakke op slinkse wijze wete te vulle van doktore, zodah ze de juuste (duurste) medicijne aon ons veur schrieve.

Medicijne, waor wij simpel zurgbehoeftig "vee" netuurlijk ut nodige aon motte meebetaole.

De discussie zal nao mien gevuul in de toekoms nie mir gaon of wij op ouwere lèèftied nog in minselijkheid worde uutgedrukt, mar zal de discussie zich meer en meer toespitse op wah wij in geld nog meuge gaon koste.

Nou klaor binde minse!

Boer Phlipse