Efkes….

Algemeen Boer Phlipse

Efkes...

Ik wit nie hoe ut gullie vegee minse, mar al die herindelinge die we jaore terug gewild of ongewild deur onze strot gedouwd hebbe gekrege, het nou nie gezurgd dah de Gemeentes dichter bij de burgers is komme te staon. Ik durf ter een mit een gerus hart een mud piepers op tezette, mar adde honderd minse in oe dèrp zou vrage welke minse zitte in de Gemeentraod, dan zien der minimaol negentig die gin vijf van die pluusplekkers op kunne nuume.

En hoewel ze ins in de vier jaor onder die kaosstolp vandaon komme kruupe um gullie en mien de nodige loze belofte te doen, zien we ze wir ève snel vegète umdagge der deur de bank genome nog mar zelde iets van heur.

Mit een bietje geluk zoude de naam van een wethouwer nog kunne wete, veural as zò'n vrouwke of kjel zoas doen gebruikelijk in zien amsperiode een flinke ketser mak. En ik wit nie of gullie wellis geprobierd hebbe um mit zò'n wethouwer in contac te komme, mar deur de bank genome val dah nog nie mee.

Hij is weg, druk of zit in vegaodering en dus worde in ut èrgste geval afgescheept mit een ambtenaor die krek van jou probleem gin klote wit. En ik heur ut ze in al die Gemeenthuuse al wir balleke, dah gel nie veur ons want bij ons zien de drempels as ut waore weggehaold. Dah kan dan kloppe mar deurgaons ok de gene waor ge tegeaon wil wauwele. Want ik kom toevallig ok nog wellis onder de minse en mien val dan altied wir op dah menig durpsgenoot terech of ontrech vol frustraoties zit.

Um die reje hek een goeie tip veur alle Gemeentes, stel een Uutraoswief aon die iedere dag tusse acht en vijf uur klaor zit um frustraoties van de bewoners aon te heure, deur een zeef kan haole en de ech belanrijke zake serieus deur kan schuuve naor de verantwoordelijke polletieker of ambtenaor.

Gin ambtelijk tiepke mar een kloeke tànte die al breiend onder ut genot van een kupke koffie de probleme aonheur. En zò'n minske motte netuurlijk nie in ut Gemeentehuus neerzette want dah is veur de deursnee klager netuurlijk wir een vul te hoge drèmpel.

Nee, ik zou zegge zet dah minske in een SRV wage en laot heur op vaste tije en op een vas stekkie in de veschillede dèrpe staon. Geleuf ut of nie minse mar zò'n bijdehànte tànte vedien der eige binne korts meugelijk tied terug.

Boer Phlipse