Efkes….

Algemeen Boer Phlipse

Bijna dagelijks worde via krànt of kiekkas op de hògte gehouwe van de aonsturmende probleme in de zurg. En hoewel de verantwoordelijke Staotssicretaores mit een onbewoge smoel blief bewere datter niks aon de hànd is, brik bij de hulpvraogers in alle geledinge van de maotschappij langzaomerhand de pleuris uut.

Mit name de mist zwakkere in onze maotschappij dreige ut aonkommend jaor de rekening te motte gaon betaole, van wat beveurbeeld een stelletje boeve in de financiële sector een paor jaor terug bij mekaor hebbe gegraaid. Daornaos wor ut steeds meer duidelijk dah al die zurginstellinge verrekte weinig oog hebbe veur dah geen, waor ze uuteigelijk verantwoordelijk veur zouwe motte zien. Goeie zurg velene aon die minse, die daor vanuut hun zwakke positie rech op hebbe.

Mar nee heur, op de miste plekke hebbe die zurginstellinge een bijna niet te betaole 'waoterkop' gecreëerd en de kruumels worde besteed aon wèrkelijke zurg. In plaots van ut aontrekke van deskundig en goed opgeleid perseneel, gruui ut aontal dik betaolde manegers en kieke leje van Raode van Toezich, vaak ok goed betaold, mar al te graag een àndere kànt uut.

En netuurlijk zulle der ok instellinge zien die ut mit de bescheide middele nog nie zo verrekte slech doen en hun kwetsbaore bewoners centraol blieve stelle. En ja, de zurg dreig op de huidige menier onbetaolbaor te worde en dus mot ut mes der hoe dan ok grof in gezet worde.

Mar de wijze waorop dah nou dreig te gebeure gao hoe dan ok ten koste van de mist kwetsbaore groepe en dah zouwe mit mekaor nie motte wille. Ut rijk het (overigens bes terech) de soris over de Gemeentelijke muur gesodemietert en de bijbeheurende zak mit geld een bietje lichter gemak. En nou motte meer dan 400 Gemeentes veur 1 januaori zurge dasse de boel tijdig op de rit kriege. Ut gevolg is dah ge as kwetsbare bewoner in de ene Gemeente heel goed af kun zien mar in een àndere Gemeente aon oe lot, bure of femilie wor ovegelaote.

Kortum, volslage willekeur waoraon de mist kwetsbaore in onze maotschappij aon worde overgeleverd. Wie hah ooit gedoch dah we dah in onze rijke landje nog is zouwe meemake.

Boer Phlipse