Vlag Neder-Betuwe in gebruik genomen

NEDER-BETUWE - De gemeenteraad van Neder-Betuwe heeft tijdens de raadsvergadering van 18 september het besluit tot een nieuwe vlag genomen. Het was een hamerstuk. De raad stemde namelijk al op 6 maart in met het ontwerp waarna goedkeuring is gevraagd en verkregen van de Hoge Raad van Adel.

Na het besluit schetste burgemeester Veerhoek de ontstaansgeschiedenis en dankte hij Folkert Schuurman voor zijn fraaie ontwerp. Elf jongeren uit de gemeente brachten daarna de vlag de raadszaal binnen en boden deze aan de burgemeester aan. Daarna vouwden zij de vlag volgens de regels op zodat vicevoorzitter Nees van Wolfswinkel deze mee naar buiten kon nemen. Nog net voor zonsondergang hees ontwerper Schuurman samen met de jongeren de vlag.

De ingebruikname van de nieuwe vlag is het sluitstuk van het project nieuwbouw gemeentehuis Neder-Betuwe. De jongeren die medewerking verleenden, metselden onder anderen op 9 december 2011 elk een steen, met hun naam en de naam van hun school, in de gevel van het toen in aanbouw zijnde pand.

Vlag en omschrijving

'Twee horizontale banen van blauw en wit. Over de twee banen een klimmende leeuw, gedeeld van boven geel en van onderen rood. De nagels en tong van de bovenste helft in rood, de nagels van de onderste helft eveneens in rood.'