Regionale Onderbouwdag 2014

Algemeen Zaken Nieuws

Zelfsturing – Basis voor ontwikkeling

Betuwe - Of kinderen nou op hun beurt moeten wachten in de kring, moeten luisteren naar een verhaal, of zelfstandig in een themahoek spelen; we vragen al jong heel wat van ze. Ze moeten hun aandacht richten, impulsen uitstellen, flexibel zijn of emoties reguleren.

Allemaal vaardigheden die te maken hebben met zelfsturing, oftewel met de executieve functies. Onderzoek wijst uit dat executieve functies belangrijk zijn om je sociaal en doelgericht te kunnen gedragen. Ze vormen een belangrijke basis voor je welbevinden en ze dragen bij aan een optimale ontwikkeling en aan schoolsucces. Reden genoeg om daar extra aandacht aan te besteden.

Marant organiseert op woensdag 14 mei 2014 de Regionale Onderbouwdag. Wij zijn blij dat Steven Pont (ontwikkelingspsycholoog en systeemtherapeut) de dag met ons wil starten en zijn kennis met ons wil delen. Pont verdeelt het begrip sociale vaardigheid onder in acht gebieden. Na zijn inleiding gaan we in twee workshoprondes dieper op die acht onderwerpen in.

Dit jaar is er ook een aanbod speciaal voor directieleden tijdens het ochtendprogramma. De focus ligt op de kwaliteit in de onderbouw. Tijdens een workshop gaan we met de directieleden in gesprek over de successen en struikelblokken die zij ervaren bij het monitoren van de kwaliteit van het onderwijs in groep 1-2. In het bijzonder wordt er dieper ingegaan op de leerlijn 'leren leren'.

Het programma is vooral interessant voor leerkrachten in de onderbouw van het basisonderwijs, intern begeleiders en dit jaar dus ook voor directieleden.

Uitgebreide informatie over deze onderbouwdag met ook de aanmeldingsmogelijkheid vindt u op onze website www.marant.nl/agenda Voor meer informatie kunt u ook contact opnemen met Joke van Winden, adviseur en projectleider Regionale Onderbouwdag Marant

(E  j.vanwinden@marant.nl, M  06 493 290 30)