Dirk Visser en Victor Mensing bij bijenhotel.
Dirk Visser en Victor Mensing bij bijenhotel. Foto: Archief natuurstudieterrein Lingeland

Inspiratieochtend biodiversiteit voor buitenlui

OVERBETUWE - De terreinen van buitenlui kennen vaak al een hoge biodiversiteit, vormen daardoor belangrijke stapstenen tussen bestaande natuurgebieden en zijn vaak de aantrekkelijke parels in het agrarisch landschap. Stichting Landschapsbeheer Gelderland (slgelderland.nl) heeft in de provincie Gelderland het Praktijknetwerk Biodiversiteit voor Buitenlui opgezet, met als doel om kennis over de praktijk en vergroting van de biodiversiteit op die terreinen uit te wisselen.

In de gemeente Overbetuwe zijn Dirk Visser en Victor Mensing de ambassadeurs en zij organiseren op zaterdagochtend 27 augustus voor belangstellenden van dit praktijknetwerk een inspiratieochtend op natuurstudieterrein Lingeland in Randwijk. De opzet van die ochtend is om met elkaar kennis te maken en welke doelen we met onze terreinen nastreven. Aansluitend is er een excursie over Lingeland.

Daar is in 1974 begonnen met een beheer om de biodiversiteit te vergroten. Nu, bijna 50 jaar later, is er een volgroeid bos, een bloemrijk weiland, en poel volop bevolkt met insecten en amfibieƫn en een rijke biodiversiteit. En er is in al die jaren veel praktijkervaring opgedaan.

Belangstellenden voor deelname aan het netwerk in de gemeente Overbetuwe en de inspiratieochtend op Lingeland kunnen contact opnemen en zich opgeven bij Dirk Visser (dirkvanlingeland@gmail.com of 0488 785559) voor nadere informatie en gegevens van  verzamellocatie en tijd.