De tapijtschommel.
De tapijtschommel. Foto: Bert van der Valk

Officiële opening tapijtschommel speelweide De Eshof

ELST - Twee keer bedierf corona de pret, maar 21 mei wordt de tapijtschommel op de speelweide De Eshof in Elst officieel geopend. Kinderburgemeester Eva Güll gaat dit doen en de nieuwe wethouder Openbare Ruimte Wijnte Holl zal haar assisteren, want schommelen doe je samen.

In november 2020 is de speelweide De Eshof verrijkt met een tapijtschommel die de naam Luc heeft gekregen, genoemd naar een meervoudig handicapte jongen die vaak op de speelweide kwam. De schommel is enorm in trek. Samen met hun vrienden en vriendinnen kunnen kinderen al schommelend relaxen en kletsen. Ook kinderen met een beperking vinden het zalig.
De schommel is voor een deel gefinancierd met waarde cheques van Overbetuwe Doet. De onthulling van het naambordje is onderdeel van de opening. Helaas is Luc overleden en kan hij er niet meer van genieten, maar door de schommel zijn naam te geven wordt hij in herinnering gehouden.

Een tweede Overbetuwe-Doet-project van de buurtvereniging was het verbeteren van de ondergrond van de schommel met GrasTech. Dit zijn rubberen tegels, waar het ingezaaide gras doorheen groeit zodat een natuurlijke aanblik blijft bestaan, maar tegelijk de bodem makkelijk ‘rolbaar’ wordt en er een hoge valdemping ontstaat. Deze oplossing, ook zeer geschikt voor blinden, is ook nog eens zeer onderhoudsarm.

Na het officiële gedeelte om 16.00 uur is er een klein feestje voor de leden van de buurtvereniging als dank voor het inzamelen van de waardecheques en voor de vele uren vrijwilligerswerk op de speelweide.