Foto: Ellen Koelewijn Expressionelle

Theater De Kik in Elst kijkt watmogelijkheden zijn na lichte versoepelingen

ELST - Gematigd enthousiast. Zo uit Rita Kosman van Theater De Kik in Elst haar gevoel op het bericht dat de cultuursector tot tien uur ’s avonds onder voorwaarden weer open mag. Maar ja, als de bar gesloten blijft en mondkapjes verplicht zijn, wat blijft er dan nog over van een gezellig avondje-uit?

Door Vincent Bos

Ja, ze werd er de afgelopen tijd best moedeloos van. Winkels gingen open, de kappers konden de schaar weer in het haar van klanten zetten en in sportscholen werd er gezweet als vanouds. Het theater bleef dicht. Rita Kosman wilde juist zo graag weer voorstellingen kunnen plannen. Al was er nog wel een lichtpuntje. “Gelukkig zijn de muzieklessen al wel weer begonnen”, zegt Rita Kosman.

Maar nu is er lichte versoepeling voor de cultuursector. Welke voorstellingen doorgaan is onduidelijk. Dat hangt in sterke mate af van de voorwaarden. “Sommige voorstellingen zijn gebaseerd op een bepaald aantal bezoekers. Mogen er minder mensen naar binnen, dan is een voorstelling soms financieel niet haalbaar.”

Daarom is ze aan de ene kant blij, dat de cultuursector op gang komt, maar heeft ze anderzijds reserves. “Met een mondkapje op, gaat de lol er gauw van af. De QR-code hanteren is voor ons totaal geen probleem.

Dat het lastige tijden zijn, staat vast. Het theater probeert zich staande te houden. Er is contact met de gemeente Overbetuwe over een steunpakket maar daarover moet de gemeenteraad zich uitspreken.

Op 29 en 30 januari staan in De Kik voorstellingen gepland, van Dick van Altena uit Oosterhout en Daniël Boissevain. Eventueel onlinevoorstellingen dan? “Dan doen we eigenlijk alleen bij voorstellingen van verenigingen omdat dan veel families en vrienden kijken. Maar optreden zonder publiek is eigenlijk niet te doen. Als je dan niet eerder hebt gedaan is dat echt pittig. Een artiest moet dat wel zien zitten.”

“Het is echt een situatie om moedeloos van te worden. Dat merk je bij iedereen. Bij artiesten, bij docenten. Je probeert je aan te passen aan de veranderde omstandigheden. Je bedenkt steeds iets. Maar elke keer is het voor niets. Zo gaat de creativiteit eruit. Daarom zijn we heel erg blij dat de muziek- en balletlessen weer begonnen zijn. Dat is voor ons echt belangrijk om overeind te blijven”, aldus Rita Kosman.

Al hebben de lessen ook enkele weken stilgelegen. En was er voor de lockdown al sprake van dat er maar tot vijf uur ’s middags les gegeven kon worden.

Rita Kosman en Henk Hesseling gaan zelf veel naar voorstellingen op zoek naar artiesten voor de jaarprogrammering. “We hebben wel een aantal opties op papier staan. Je kunt over de kwaliteit van artiesten niet afgaan op brochures. We willen iedereen zien. Je wilt nieuwe dingen, nieuwe talenten naar Elst halen. Maar die programmering staat even op de pauzestand.”