Foto: ANP

Lente in lockdown: Nederlander ontdekt eigen land per fiets

OVERBETUWE - De ANWB en Fietsersbond verwachten een lente vol binnenlands fietsplezier. Laatstgenoemde onderzoekt geregeld welke gemeenten het meest geschikt zijn voor de fietser en tipt Veenendaal, Winterswijk en Scherpenzeel. De gemeente Overbetuwe eindigde in het laatste onderzoek op plaats 236.

Het mag dan niet op de kalender staan, maar met de start van de meteorologische lente begint deze zaterdag ook het fietsseizoen. “Het wordt zonniger, de natuur staat weer in bloei, mensen krijgen zin eropuit te gaan”, zegt ANWB-woordvoerder Markus van Tol. "De lente staat voor veel mensen gelijk aan fietsen."

Daar komt bij dat steeds meer Nederlanders eigen land aan het ontdekken zijn. De reisbeperkingen, zoals het negatief reisadvies voor buitenlandse trips, dwingen vakantiegangers en dagjesmensen hun heil dichterbij huis te zoeken. En dat gebeurt volop per fiets, merken de ANWB en de Fietsersbond.

Zo steeg het aantal downloads van de ANWB Knooppuntenplanner het afgelopen jaar met zo’n 40 procent. Met de app kunnen fietsers hun eigen tocht uitstippelen. Ook de routeplanner van de Fietsersbond werd “veel meer gebruikt” dan voorgaande jaren, zegt Carmen Meijer, als projectmanager bij de Bond verantwoordelijk voor de Fietsstadverkiezing. Waar kunnen fietstoeristen deze lente het best hun tocht trappen?

Fietsers die houden van een ontspannen ritje kunnen de navigatie het best instellen op het Gelderse Veenendaal. “Het is daar heel relaxed fietsen”, zegt Meijer. “De fietspaden zijn breed genoeg, fietsers voelen zich veilig en er zijn veel stallingen.”

Fietsstad Veenendaal

Het leverde Veenendaal de titel Fietsstad 2020 op waarmee de gemeente zich nog ruim een jaar dé fietsgemeente van Nederland mag noemen. Eigenlijk eindigde Veenendaal achter Houten, maar omdat deze gemeente in 2018 won, dingt zij tot 2028 niet mee naar de titel.

Elke twee jaar stelt de Fietsersbond de Fietsstadranglijst samen op basis van een enquête met vragen over bijvoorbeeld het onderhoud van het wegdek en het fietspadennetwerk. “De laatste editie zijn er ruim 45 duizend vragenlijsten ingevuld”, zegt Meijer. Aangevuld met objectieve gegevens, zoals het aantal vrijliggende fietspaden, komt de Bond tot een eindoordeel op een vijfpuntsschaal. De gemeente Overbetuwe scoorde met 3,28 onder het landelijk gemiddelde van 3,41.

Gemeenten die het fietsklimaat willen verbeteren, doen er volgens Meijer goed aan hun oor te luister te leggen bij de fietsers zelf. “Je kunt niet van de ene op de andere dag een fietspad verbreden, maar je kunt mensen wel vragen wat beter kan.”

Nieuwe parels

De provincie Groningen heeft vooral last van een imagoprobleem als het aankomt op fietsvriendelijkheid, denkt Hans de Looij. Volgens de fietsexpert van de ANWB is Groningen “als fietsprovincie altijd wat onderbelicht gebleven”. “Maar je hebt zat routes die de moeite waard zijn. Vanwege het verplicht thuisblijven kunnen mensen nu op zoek naar nieuwe pareltjes.”

De ANWB maakt jaarlijks zo’n tien tot vijftien nieuwe fietsroutes. “We herintroduceren dit jaar onder meer de Limburgse Mergellandroute”, zegt woordvoerder Van Tol. “Daar gaan we heel veel mensen blij mee maken. Het Limburgse landschap is fenomenaal.”

Meijer van de Fietsersbond tipt het Gelderse Scherpenzeel. "Die gemeente is vorig jaar flink gestegen op de ranglijst en heeft dus veel verbeterd.” Een outsider voor de titel van 2022? "Een gevaarlijke uitspraak, maar ik geef Scherpenzeel - naast Enschede en Winterswijk - zeker een goede kans.”

“De Limburgse Mergellandroute gaat veel mensen blij maken”

“Groningen is als fietsprovincie altijd onderbelicht gebleven”

De fiets uit de winterstalling, en dan?

Waar moet je op letten als je na maanden winterstilstand de fiets weer uit de schuur haalt? En wat neem je mee op je tocht? Hans de Looij, al 25 jaar fietsexpert bij de ANWB, geef tips.

- Het belangrijkste, zegt De Looij, is het nakijken van de banden voor vertrek. “Je ziet heel vaak dat daar veel minder lucht in zit dan nodig is.” Volgens De Looij moeten de fietsbanden gevuld zijn met minstens 4 bar. Om de luchtdruk te kunnen meten, raadt hij een fietspomp met manometer aan.

- Het is daarnaast “cruciaal” de fiets eens per jaar een servicebeurt te geven voor “een stukje behoud van het materiaal”. “Breng je fiets jaarlijks naar de maker en laat deze nalopen van a tot z. Dit voorkomt slijtage, omdat alle draaiende onderdelen worden gesmeerd.”

- Maak de fiets regelmatig schoon om roesten te voorkomen. “Poets in ieder geval de chromen delen en de velgen.” Ook de ketting kun je volgens fietsexpert gerust zelf reinigen met kettingontvetter. “Je kunt dit het best met oude doeken doen.”

- Neem op je tocht altijd de "basisdingen” mee: een reserve binnenband, bandenlichters, plakkers en solutie. "En een pomp uiteraard. Het liefst een handpompje met hoge druk, dat is eenvoudiger pompen dan met een gewone.”