Nieuwe Wanmolen in Zetten

ZETTEN - De huidige Wanmolen is sterk verouderd en in 2018 zijn de eerste plannen door de gemeente gemaakt. De Wanmolen wordt een multifunctioneel centrum met een bibliotheek, zorgcentrum (onder meer huisartsen) en sport. Daarnaast is er ruimte voor welzijn, waarbij de jeugd ook haar plek behoudt. Reeds in 2018 heeft de gemeenteraad besloten om de grote zaal, de bowling en een balletstudio geen plek meer te geven in het complex.

Het college van burgemeester en wethouders heeft het voorstel ingediend. De gemeenteraad gaat zich de komende maanden over het plan buigen. Het gaat dan met name over de grootte van de sporthal (twee of drie zaaldelen) en het budget voor het zorgcentrum

De werkgroep Wanmolen heeft zich het afgelopen jaar hard gemaakt voor behoud van de huidige drie zaaldelen en uitbreiding van het zorgcentrum. Wat betreft de sport hebben Xanthos (volleybal), Excelsior (gymnastiek) en BC Zetten (badminton) samen opgetrokken. De clubs wijzen op het feit dat de bouw gericht moet zijn op de toekomst (er wordt uitgegaan van 40 jaar) en dat een relatief kleine verhoging van het budget ervoor zorgt dat ook de toekomst van de clubs veiliggesteld wordt. Wat betreft het zorgcentrum gingen de besluiten uit 2018 uit van een klein centrum. Het nieuwe voorstel gaat uit van een groter zorgcentrum, waarin de apotheek, het huisartsencentrum en fysiotherapie zouden passen.

Het duurt nog even voor de nieuwe Wanmolen er staat. De bouw zou eind 2022 kunnen beginnen. De werkgroep Wanmolen werkt nauw samen met een Initiatiefgroep (betrokken bewoners en sportclubs) en Zicht op Zetten.