Lieve en Mara klaar om zwerfvuil te rapen. (foto: Melanie Bonger)
Lieve en Mara klaar om zwerfvuil te rapen. (foto: Melanie Bonger) Foto: Melanie Bonger

Valburg moet schoon!

VALBURG - "Wij zijn Lieve en Mara van de Sint-Jacobusschool in Valburg en wij hebben aan de gemeente gevraagd of wij schoonmaakspulletjes mochten lenen om ons dorp schoon te maken. En dat mocht!"

"Deze spullen kregen we: twee afvalknijpers, een rol vuilniszakken en ook nog twee oranje hesjes waarop staat Gemeente Schoon. Met die spullen hebben wij al een groot stuk van Valburg schoongemaakt.

Wij hebben al heel veel gevonden, we zetten hier een paar dingen, die we hebben gevonden voor jullie op een rijtje. Ijskoffiebekers, sigaretten, blikjes van drinken, plastic flesjes, stuk(jes) folie, karton, handdoeken en A4 papier.
Maar zonder jullie hulp blijft het een puinhoop! Dus gooi geen afval meer op de grond, maar gooi het in de prullenbak of gooi het gewoon thuis weg. Want als je het in de natuur gooit verspreidt het zich over de aarde en dus het komt ook in het water. Dan eten vissen het op en die overleven dat meestal niet. Een groot deel van het zwerfafval blijft op het land, dan eten andere dieren het weer op en overleven dat misschien ook niet.

Wil jij ook meehelpen om jouw stad of dorp schoon te maken? Vraag die spullen dan aan de gemeente bij jou in de buurt. Want alleen met zijn allen houden we de aarde schoon!
Ps: In de gemeente Overbetuwe hoef je niet te betalen voor de spullen die je aanvraagt en ze komen het verzamelde zwerfafval gratis halen."