Monument na de onthulling. (foto: Betuws Oorlog Info Centrum)
Monument na de onthulling. (foto: Betuws Oorlog Info Centrum) Foto: Betuws Oorlog Info Centrum

Onthulling 101st Division Screaming Eagles bij Landgoed Schoonderlogt

ELST - Donderdag 1 oktober vond in het bijzijn van onder andere de ambassadeur van de Verenigde Staten in Nederland Pete Hoekstra en wethouder van de gemeente Overbetuwe Wijnte Hol de officiële onthulling plaats van het monument ter ere van de Amerikaanse 101e Luchtlandingsdivisie, de Screaming Eagles voor hun inzet in de Betuwe in het najaar van 1944 tijdens de tweede wereldoorlog.

Het monument is tot stand gekomen ter ere van de 75-jarige Market Garden-herdenking door de samenwerkende partijen Betuws Oorlog Info Centrum, de gemeente Overbetuwe, de provincie Gelderland en Gelderland Herdenkt. De Valburgse Sint-Jacobusschool heeft het monument geadopteerd en er waren dan ook leerlingen aanwezig tijdens de plechtigheid.

Al jaren brengt het BOIC in samenwerking met The Island 44-45 de regio tijdens de laatste wereldoorlog onder de aandacht, een verhaal dat relatief onbekend is bij het grote publiek terwijl er zich zoveel heeft afgespeeld in deze cruciale periode. De 101e Divisie is in totaal bijna twee maanden in de Betuwe operationeel aan het front verbleven alvorens men werd afgelost. Alleen al de 506e Parachute Infantry Regiment verloor negentig manschappen tijdens hun zware campagne in de Betuwe die met dit monument geëerd worden.

Tot de verbeelding spreekt Easy Co’s leider, Kapitein Dick Winters, die destijds zijn hoofdkwartier ingericht had op landgoed Schoonderlogt. Daarmee hebben Schoonderlogt en de Betuwe wereldwijde bekendheid gekregen door Steven Spielberg en Tom Hanks die met hun serie 'Band of Brothers'.