Verkeer over nieuwe brugdek Waalbrug Nijmegen

NIJMEGEN - Op maandagochtend 17 augustus kan het gemotoriseerd verkeer voor het eerst over het nieuwe brugdek van de Waalbrug rijden. Op dat moment zijn twee rijstroken stad-uit en één rijstrook stad-in beschikbaar.

Het weekend daarvoor is de brug afgesloten voor alle gemotoriseerd verkeer van vrijdag 14 augustus 21.00 tot maandag 17 augustus 06.00 uur. Team Waalbrug gaat dat weekend in opdracht van Rijkswaterstaat belijning aanbrengen en de verkeerssituatie ombouwen, zodat het gemotoriseerd verkeer weer over het nieuwe brugdek geleid kan worden. Daarnaast gaat aannemer Van Gelder tijdens dit weekend in opdracht van de gemeente Nijmegen voorbereidingen treffen voor het aanpassen van het oostelijk fietspad ter plaatse van het Traianusplein.

Omleidingsroute

Alle gemotoriseerd verkeer inclusief OV-bussen moet in het weekend van 14 augustus omrijden via de Oversteek. Fietsers en voetgangers gaan in twee richtingen over het westelijke fietspad.

Laatste werkzaamheden

De gemeente Nijmegen gaat vanaf 17 augustus het oostelijke fietspad ombouwen naar een fietspad in twee richtingen. Het fietsverkeer stad uitwaarts zal voorlopig over de voormalige busbaan rijden. Als het oostelijke fietspad gereed is, gaan de gemeente en Rijkswaterstaat het westelijke fietspad en de busbaan geschikt maken voor fietsverkeer in twee richtingen. Om voldoende en veilige werkruimte te creëren voor de aannemers van deze werkzaamheden zijn er op de brug drie rijstroken beschikbaar in plaats van vier. Pas als al deze werkzaamheden klaar zijn, naar verwachting eind van dit jaar, zal het gemotoriseerd verkeer weer over twee rijstroken in beide richtingen over de Waalbrug kunnen rijden. Zwaar verkeer, zoals vrachtwagens en landbouwvoertuigen, mag overigens pas over de brug rijden als de steigers onder de brug zijn verwijderd. Ook dat zal aan het eind van dit jaar zijn. Tot die tijd wordt zwaar verkeer geweerd.