Gezocht: vijftien particulieren die een Tiny Forest willen in hun achtertuin

REGIO - IVN Gelderland zoekt vijftien particulieren voor het ultieme doe-het-zelfproject: het planten van een Tiny Forest in eigen achtertuin! Doe-het-zelf, maar natuurlijk is er wel ondersteuning vanuit IVN, waaronder een cursus in de plantmethode en een financiële bijdrage.

Een Tiny Forest is een inheems minibos dat biodiversiteit stimuleert en een fijne plek is voor vlinders, vogels, bijen en kleine zoogdieren. Particulieren moeten minimaal 100 vierkante meter tuin ter beschikking hebben. Ook verenigingen en stichtingen kunnen zich aanmelden.

Dromen over een Tiny Forest

In Nederland zijn de afgelopen jaren zo’n 65 Tiny Forests gerealiseerd in samenwerking met gemeenten. Ook een aantal particulieren in Nederland hebben hun eigen minibos aangelegd. Waaronder Karin van Toor in Groesbeek. Zij heeft haar droom om een minibos te planten al laten uitkomen: “Dit is de enige methode die ik ken die goedkoop is en toch zoveel resultaat oplevert. Ook voor de biodiversiteit.”

Gelderlanders kunnen zich tot en met 24 mei aanmelden op ivn.nl/tiny-forest-achtertuin. Een motivatie is onderdeel van de aanvraag.

Voorwaarden

Naast een goede motivatie zijn er nog een aantal voorwaarden. Zo moet een particulier minimaal 100 vierkante meter eigen grond beschikbaar hebben, een eigen bijdrage te besteden hebben en van plan zijn om voor maart 2021 te planten. Bij geen eigen grond is het belangrijk dat er toestemming is van de grondeigenaar. Hier zijn alle voorwaarden te vinden.

Tiny Forest

Een Tiny Forest is een dichtbegroeid, inheems bos ter grootte van een tennisbaan. De bossen stimuleren biodiversiteit en helpen bij het klimaatbestendig maken van gemeenten. De aanleg van vijftien particuliere Tiny Forests in Gelderland wordt mede mogelijk gemaakt door provincie Gelderland.