Spot op Sport – coronavirus in amateursport

[bovenkop]

Corona-virus raakt regionale amateursport

[kop]

Alle Betuwse binnen- en buitensporten lamgelegd

Tekst: Hans Schmeinck

[intro]

HUISSEN – De dag die je wist dat zou komen. Die kromme zin uit het Koningslied van 2013 doet opgeld, nu het coronavirus door Nederland waart. En we dus hadden kunnen verwachten dat ook de amateursport, zelfs de buitengespeelde varianten en trainingen bovendien, afgelast zouden worden. Tot 31 maart aanstaande. Mogelijk zelfs langer.

Na de onheilstijding van premier Mark Rutte op donderdagmiddag 12 maart jl. waarin onder meer evenementen met meer dan 100 bezoekers verboden worden en men geacht wordt zoveel mogelijk thuis te werken, kwam er een enorme hausse aan berichten op sites en Facebookpagina’s op gang. Zo ook op die van regionale sportclubs, want die hebben, in navolging van het overheidsbesluit en dat van sportkoepel NOC*NSF, direct drastische maatregelen getroffen. (zie ook kader)
Voetbalvereniging RKHVV in Huissen meldde meteen dat alle activiteiten op sportpark De Blauwenburcht tot 31 maart zijn afgelast. Niet alleen alle wedstrijden voor zowel jeugd als senioren, ook alle trainingen zijn gecanceld. Tevens alle bijeenkomsten van welke aard en welke grootte dan ook. De ‘blauwen’ hebben zelfs het clubhuis gesloten. ‘
We realiseren ons dat dit nogal een flinke maatregel is. Echter vinden we de gezondheid van onze sporters en andere gasten op ons sportpark het belangrijkst’, licht het bestuur toe op haar site.
Bij De Bataven in Gendt dachten ze er voor afgelopen donderdag nog aan te ontkomen, want de voetbalvereniging had drie interlands van de Oranje-meiden Onder 17 jaar binnengehaald. Deze kwalificatiewedstrijden werden bij UDI’19 in het Brabantse Uden namelijk afgelast. Maar nog geen dag later werden de topduels van zaterdag 14, dinsdag 17 en vrijdag 20 maart alweer geschrapt.

[tussenkop]
Binnensporten

Bij Tennisclub Haalderen zijn ze teleurgesteld dat het ‘coronavirus hen nu ook raakt’. ‘Wij volgen het advies van de KNLTB en willen jullie laten weten dat helaas ons open toernooi, dat maandag 16 maart van start zou gaan, nu NIET kan doorgaan’, is op de Facebookpagina van de vereniging te lezen.
Ook kleine(re) clubs die binnensporten vertegenwoordigen hebben de meest rigoureuze maatregel genomen; zoals Korfbal Vereniging Zetten. ‘Dat betekent dus dat er met onmiddellijke ingang tot 31 maart geen trainingen en wedstrijden meer zijn. We hebben nog geen inzicht in wat dit voor de lopende competitie betekent, maar zodra we daar meer duidelijkheid over hebben laten we jullie dit uiteraard weten.’

Terug naar RKHVV, want die club meldt: ‘De verwachting is niet dat dit voor 31 maart 2020 tot een andere uitkomst zal leiden’. Sterker nog, in de wandelgangen van enkele regionale binnen- en buitensportverenigingen wordt gevreesd dat er ook na 31 maart nog drastische maatregelen getroffen (moeten) worden. Wordt sowieso vervolgd...

Fotobijschrift: HV

[kader]

Trainen mag wel

D e belangrijkste richtlijn van NOC*NSF is om tot 31 maart geen sportwedstrijden te organiseren. De sportkoepel sluit vooralsnog niet uit dat er na die datum wel duels gespeeld kunnen worden. Veel (regionale) verenigingen hebben ook alle trainingen afgelast tot voornoemde datum, maar NOC*NSF laat de clubs daarin vrij. Dus trainingen mogen wel plaatsvinden.