Oud-prinsen Elst pleiten voor fatsoenlijke kermis

ELST - Een dorp als Elst kan toch niet zonder fatsoenlijke kermis. Dat was de insteek tijdens het buutengebeuren, georganiseerd door het Convent Prinsen Carnaval. Het gaat om de jaarlijkse activiteit op de laatste dag van het carnaval, bedacht door de oud-prinsen van Elst.

Het CPC rekende burgemeester Patricia Hoytink-Roubos voor dat Elst 22.170 inwoners heeft, onder wie 3984 kinderen. Elst groeit met drie procent per jaar. Dat zijn 120 teleurgestelde kinderen per jaar erbij. De kermis is de plek waar jongeren elkaar ontmoeten, waar huwelijken ontstaan (of sneuvelen), aldus oud-prins Ron de Grood.

De oud-prinsen willen een kwalitatief goede kermis met goede attracties wellicht in combinatie met een feesttent. En dus hadden ze een paar kermisattracties opgebouwd om de burgemeester en de wethouders te laten zien waar het in Elst aan schort. “Kosten noch moeite zijn gespaard. De pot van het CPC is nu in een keer leeg”, zei Joop Jansen.

Blik gooien was de eerste activiteit. Prins Rien Le Chanteur en jeugdprins Claudius deden ook mee. Het CPC hoopt dat iedereen gooit met een scherpe blik. Op de blikken waren gezichten aangebracht. Uiteraard ontbrak het touwtrekken niet. Want de oud-prinsen vinden dat iemand de touwtjes in handen neemt. Ook was de schiettent opgesteld. Er liepen pony’s rond en de burgemeester mocht als eerste aanschuiven bij de waarzegster.

Daarna konden alle carnavalisten zich uitleven of zich te goed doen aan een oliebol of suikerspin in de hoop dat de boodschap bij burgemeester en wethouders was overgekomen.