(foto: Daan van Oort)

Heteren door goede samenwerking benoemd tot Transition Town

HETEREN - Heteren is een actieve dorpsgemeenschap in Gelderland. Om de leefbaarheid te verbeteren zijn veel dorpsgenoten gedreven om het gebrek aan of de terugloop van voorzieningen te veranderen. Om ervoor te zorgen dat er een plezierige woon- en leefomgeving ontstaat, drijft Heteren bij één. Samen met inwoners en lokale organisaties is er in 2014 een dorpsvisie met een ontwikkelingsplan ontwikkeld. Sindsdien valt het dorp regelmatig in de prijzen.

Dit is vier jaar geleden gestart door een nominatie voor de Dorpsvernieuwingsprijs van Nederland. Ondanks dat Heteren in de finale heeft verloren van Hoonhorst, waren vele inwoners enorm trots. In 2018 werd Heteren opnieuw genomineerd voor een prijs. Dit keer was het de provincie die Heteren uitdaagde in 'Maak Gelderland Mooier'. Ook deze keer bereikte Heteren een finaleplaats. Afgelopen november viel Heteren weer in de prijzen. Dit keer een eerste prijs, een Europese nog wel: UEPG Sustainable Development Award in de categorie 'Local Community Partnership'! De rode draad in alle juryrapporten is dat Heteren het positieve verschil maakt in de samenwerking tussen inwoners, lokale organisaties en de gemeente.

In de afgelopen jaren is er door Heterenaren hard gewerkt aan veel projecten. Hierdoor heeft Heteren sociaal gezien al een transitie ondergaan, maar economische en fysiek gezien staat het aan de vooravond van haar grootste transitie. Het vlaggenschipproject is de bouw van een centrale ontmoetingsplek met winkels midden in het dorp. Hierbij zijn de organisaties uit het dorp in de regie, maar lijkt juist door de goede samenwerking ook deze transitie te gaan lukken. Begin dit jaar verwacht het dorp groen licht op de financiering te krijgen, waarna de schop in de grond kan.

Afgelopen maand ontving de dorpsraad door de inzet van haar inwoners het bericht dat Heteren officieel is toegelaten tot de groep erkende 'Transition Towns' van Nederland. Nederland heeft ongeveer tienduizend dorpen en wijken, waarvan er nu zeventig de titel TT voor haar naam mogen voeren. Heteren is volgens deze organisatie één van die transitie towns die volop in beweging is. Als de voorzieningen in dorpen slinken en de lokale economie krimpt, zijn het de bewoners en lokale organisaties van Transition Towns, die laten zien op welke wijze we in de toekomst moeten leven. En daar is heel 'TT Heteren' trots op!